Zadbaj o jelita po COVID z dobrym prebiotykiem. - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
20451
post-template-default,single,single-post,postid-20451,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Zadbaj o jelita po COVID z dobrym prebiotykiem.

Zadbaj o jelita po COVID z dobrym prebiotykiem.

Dlaczego błonnik w długim ogonie COVID-19 jest ważny

Bo służy jako paliwo dla najcenniejszych, przywracających harmonię w jelitach – bakterii. Nie od dziś wiadomo że pochodzące z diety prebiotyki po dostaniu się do jelita pobudzają rozrost tych najcenniejszych np. Lactobacillus czy Bifidobacterium. Te bakterie produkując krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe w przyjazny dla nas sposób regulują  układ odpornościowy, zakwaszają lokalnie środowisko jelita co zmniejsza możliwość zasiedlenia się w tym obszarze bakterii patogennych. Obniżenie pH (zakwaszenie ) wpływa także korzystnie na pobór jonów np. wapnia z diety. Brzmi dobrze prawda?  [1-3]

Jakie prebiotyki w terapii post COVID?

Tego nie wiemy. Po prostu nikt nie zrobił takich badań do tej pory. Ale wydaje się, że możemy zastosować te które łagodzą dolegliwości w przebiegu zespołu jelita drażliwego (IBS), licząc na to że pomoże złagodzić wzdęcia, produkcję gazów i zredukować odczucie bólu. Spójrzmy więc które prebiotyki sprawdziły się u osób z IBS

Inulina i  Fruktany – Tak pozwalają ograniczyć wzdęcia Zwiększają  ilość Lactobacillus i Bifidobacterium (szczególnie B. longum subsp. Longum, B. pseudocatenulatum, B. bifidum i B. adolescentis) . Naturalne źródła

Inulina: korzenie mniszka lekarskiego cykorii, słonecznik bulwiasty, oman wielki

wężymord czarny, korzeń karczocha,

pszenica ,czosnek, cebula, por, banany

FOS: szparagi, buraki cukrowe, cebula, czosnek, por, pszenica, miód, banany.

Galaktooligosacharydy (GOS). Tak ogranicza symptomy i zmniejsza odczucie bólu. Polimer otrzymany z hydrolizy laktozy

Taylor Kiser on Unsplash

[1] Nat Rev Gastroenterol Hepatol  2019 Oct;16(10):605-616.

[2]Adults Nutrients. 2020 Apr; 12(4): 1037.

[3]https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2020/12/Normy_zywienia_2020web-1.pdf