Co jeść żeby w naturalny sposób zmniejszyć krzepliwość krwi i zmniejszyć ryzyko zakrzepów u chorych z COVID19? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
20296
post-template-default,single,single-post,postid-20296,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Co jeść żeby w naturalny sposób zmniejszyć krzepliwość krwi i zmniejszyć ryzyko zakrzepów u chorych z COVID19?

Co jeść żeby w naturalny sposób zmniejszyć krzepliwość krwi i zmniejszyć ryzyko zakrzepów u chorych z COVID19?

Pewnie większość z Państwa słyszała, że w przebiegu COVID 19 pacjenci doświadczają problemów wynikających ze zwiększonej  krzepliwości krwi. A to rodzi dalsze problemy- oddechowe, kardiologiczne, neurologiczne..

Można powiedzieć że wirus wpływa destrukcyjnie na układ krzepnięcia, a trzeba powiedzieć że proces krzepnięcia jest w „normalnych warunkach” ściśle kontrolowany przez nasz organizm.

Niestety wirus SARS CoV 2, jak czołg wbija się w te delikatne układy regulacyjne  nasilając procesy o skomplikowanych nazwach ( dysregulacja makrofagów, degranulacja płytek krwi, zaangażowanie

szlaków układu dopełniacza) co ma działanie destrukcyjne. Dodatkowo  zapalenie naczyń krwionośnych  i wirusowe zapalenie śródbłonka są bardzo częste u pacjentów z ciężkim

przebiegiem COVID-19  ( obseruje się wzrost aktywności czynnika von Willebranda (VWF) i czynnika VIII ).  W tle tych powikłań naczyniowych jest proces zapalny opisany jako „sztorm” czy burza cytokinowa.

Czy istnieje dieta która może być pomocna w prewencji „problemów zakrzepowych w przebiegu COVID 19?

Ważne  jest to by regularnie stosować te przeciwzakrzepowe składniki diety kiedy jesteśmy zdrowi lub w pierwszej fazie zakażenia. Kiedy objawy się nasilają, pamiętajcie by nie zwlekać z wezwaniem pomocy. Bowiem w masywnym przebiegu COVID TYLKO szybkie i podane na czas LEKI ratują życie.

 

Jaki typ diety ma charakter anty zapalny i sprzyja zmniejszeniu ryzyka zakrzepów ?

Wszyscy czytelnicy tego bloga nie mają najmniejszych wątpliwośc,i że dieta i styl mogą mieć znaczący wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia różnych chorób niezapalnych (metabolicznych – jak miażdzyca, cukrzyca typu II u człowieka. Od czasu wybuchu pandemii zadajemy sobie pytanie czy dieta może mieć wpływ na   podatność na infekcje wirusem SARS CoV 2.  I jest coraz bardziej oczywiste że tak! Dieta i  stan odżywienia człowieka jest ważnym czynnikiem pobudzającym układ odpornościowy do  walki z ostrymi infekcjami, takimi jak COVID-19.  Przyjęcie zdrowych nawyków żywieniowych ma wpływ na ogólną kondycję człowieka ( w tym na przebieg chorób metabolicznych – otyłości, chorób układu krążenia, itd zmniejszając ryzyko ciężkiego przebiegu  COVID-19, poprzez    wsparcie dla układu odpornościowego w przebiegu infekcji.

Rekomendowaną dietą jest antyzapalna dieta śródziemnomorska lub dieta DASH (Dietary approaches to reduce hypertension). Obydwie  charakteryzują się wysokim spożyciem owoców i warzyw, pełnych ziaren,  fermentowanych produktów spożywczych, umiarkowanym spożyciem ryb, nabiału i produktów mlecznych.

 

Dla nas jednak najważniejsze jest to , że zawarte w tego typu diectach w dużej ilości związki bioaktywne mają właściwości potencjalnie  przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne.

Do nutraceutyków zawartych w diecie o takim charakterze należą: związki fitochemiczne, takie jak związki polifenolowe, karoteny,  alkaloidy, terpeny, peptydy

bioaktywne cząsteczki lipidowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA; np. kwas oleinowy), wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (np.(np. n-3 PUFA; kwas alfa linolenowy, kwas eikozapentaenowy, i kwas dokozaheksaenowy),

witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (witamina D i witamina E)

oraz bioaktywne polarne lipidy (np. fosfolipidy, sfingolipidy i glikolipidy) .

Wiele z tych związków wykazuje silne działanie hamujące lub modulujące dla szlaków sygnałowych mediatorów prozapalnych i prozakrzepowych.

Przyjrzyjmy się poszczególnym związkom i ich działaniu.

 

Bioaktywne związki lipidowe

  1. Lipidy polarne

Gdzie znajdziemy –  zawarte w rybach, owocach morza, nabiale,  oliwkach i oliwie z oliwek, herbacie, mięsie , winie i napojach fermentowanych

 W jaki sposób ograniczają krzepliwość krwi

Zmniejszenie agregacji płytek indukowanej przez Czynnik aktywacji płytek (PAF in vitro, in vivo i ex vivo);  Potencjalne działanie przeciwzapalne; – Wpływ na metabolizm PAF in vitro, in vivo i ex vivo vivo; – Zmniejszenie agregacji płytek indukowanej trombiną, ADP i indukowaną kolagenem agregację płytek krwi in vitro

*Uwaga – pamiętajmy, że ryby są źródłem arsenu i jeśli ktoś ma podwyższone stężenie arsenu we krwi powinien rozważyć inne źródła Lipidów polarnych niż ryby

  1. Kwasy tłuszczowe  n-3 ( tzw. Tłuszcze rybie)

Gdzie znajdziemy –  Ryby i owoce morza,- Orzechy i nasiona, – Oleje roślinne ( uwaga nie wszystkie – dobrym źródłem jest olej lniany)

 W jaki sposób ograniczają krzepliwość krwi

Zmniejszone tworzenie trombiny,;- Zmniejszony stres oksydacyjny.;- Zmniejszona ilość Lp-PLA2,;- Przeciwzapalne,;- Immunomodulacyjne

*Uwaga – pamiętajmy, że ryby są źródłem arsenu i jeśli ktoś ma podwyższone stężenie arsenu we krwi powinien rozważyć inne źródła Lipidów polarnych niż ryby

  1. Witamina E

Gdzie znajdziemy –  Oleje pochodzenia roślinnego (np. oliwa z oliwek), orzechy i nasiona

 W jaki sposób ogranicza krzepliwość krwi

Zmniejszenie stężenia PAF, ADP, trombiny i indukowanej kolagenem agregacji płytek krwi w PRP i

krwi pełnej in vitro i ex vivo,; – Redukcja syntezy PAF i prostaglandyn

  1. 4. Witamina D

Gdzie znajdziemy –  Nabiał, – Tłuste ryby, – Mięso

W jaki sposób ogranicza krzepliwość krwi

– Zmniejszenie agregacji płytek krwi i metabolizmu PAF in vitro i in vivo,; – Przeciwzapalne,; – Niski poziom witaminy D wiąże się z wyższą reaktywnością płytek u chorych na cukrzycę

  1. Bioaktywne peptydy

Gdzie znajdziemy –   Ryby i owoce morza,- Nabiał, – Wodorosty morskie, – Ziarna zbóż

 W jaki sposób ograniczają  krzepliwość krwi

– Inhibicja COX-1,; – Hamowanie agregacji wywołanej kolagenem typu III.;- Wiązanie z glikoproteiną IIb/IIIa,; – Interakcje z fibrynogenem i jego receptorem,; – Zmniejszenie powstawania trombiny,; – Zmniejszenie agregacji płytek indukowanej ADP,; – Przeciwzapalne

 

  1. Substancje fitochemiczne, witaminy i związki fenolowe– fitosterole, – fitostanole, – flawonoidy,- Izoflawonoidy,- antocyjany,- fenolipidy,- Alkaloidy

Gdzie znajdziemy

– Owoce i jagody; – Warzywa,- Nasiona, orzechy i oleje,- Oleje roślinne,- Wino,- Herbata,- Napoje fermentowane

W jaki sposób ograniczają  krzepliwość krwi

– Zmniejszenie agregacji płytek krwi,;- Działanie przeciwzapalne,;- Wpływa na metabolizm PAF in vitro, in vivo i ex vivo,; – Redukcja syntezy czynnika tkankowego,;- Regulacja funkcji śródbłonka,;

– Hamowanie szlaków COX i LOX

Jest oczywiste że żywienie nie zastąpi leczenia – szczególnie ciężko chorych osób z COVID19. Jest też oczywiste, że powikłania zakrzepowe są istotnym czynnikiem ryzyka u pacjentów z COVID-19. Dlatego też istnieje pilna potrzeba przeprowadzenia dalszych badań klinicznych w celu zbadania potencjalnych farmakologicznych i żywieniowych strategii łagodzących przebieg choroby. Także w  celu zapobiegania powikłaniom zakrzepowym w wyniku ciężkiego przebiegu choroby (udar mózgu). To co możemy zrobić dla siebie już – bez czekana na kolejne wyniki badań to przejść na zdrową – zieloną stronę mocy.

Front Nutr. 2020; 7: 583080. Published online 2020 Sep 25. doi: 10.3389/fnut.2020.583080