Zapotrzebowanie energetyczne dla biegacza - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
20057
post-template-default,single,single-post,postid-20057,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Zapotrzebowanie energetyczne dla biegacza

Zapotrzebowanie energetyczne dla biegacza

Całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię można podzielić na szereg mniejszych komponentów: spoczynkową przemianę materii (RMR), efekt termiczny pokarmu (ilość energii niezbędną do procesu trawienia i wchłaniania), ilość energii związaną z ruchem.
Spoczynkowa przemiana materii (RMR) stanowi największą część z całkowitego dziennego zapotrzebowania energetycznego (60 do 70%). Jej wartość jest zależna od masy ciała, wieku i płci. Mężczyźni mają wyższą wartość RMR niż kobiety (w tym samym wieku), a osoby młodsze charakteryzują się wyższą wartością RMR niż osoby starsze (tej samej płci). Osoby otyłe mają niższą wartość RMR niż osoby szczupłe i umięśnione (w tym samym wieku i tej samej płci). Wartość RMR nie zależy (bezpośrednio) od wydatku energetycznego związanego z ruchem. Efekt termiczny pokarmów (DIT) to 10% całkowitego wydatku energetycznego. Zapotrzebowanie na energię związaną z ruchem (czyli innaczej termiczny efekt ruchu TEE) jest najbardziej zmienną częścią wartości całkowitego zapotrzebowania energetycznego i wynosi od 15% do 30 % całkowitego wydatku energetycznego. Dla porównania TEE osoby o siedzącym trybie życia to 400 kJ/dzień (100 kcal/dzień), podczas gdy TEE osoby o bardzo wysokiej aktywności fizycznej może wynieść 32 mJ/dzień (8 000 kcal/dzień).