Upały wróciły a z nimi wróciły zaparcia. Jak sobie pomóc? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18989
post-template-default,single,single-post,postid-18989,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Upały wróciły a z nimi wróciły zaparcia. Jak sobie pomóc?

Upały wróciły a z nimi wróciły zaparcia. Jak sobie pomóc?

W tym mini wpisie o tym jak sobie poradzić z zaparciami. Lato za pasem, nie daj sobie zepsuć wypoczynku dodatkowym balastem.

Po pierwsze…..

Pijcie wodę. Jeśli tego nie robisz, twój organizm poradzi sobie z jej niedoborem w ten sposób że odseparuje wodę od stolca. A to oznacza, że stolec będzie  twardy, suchy i  baaaaardzo trudny do pożegnania. Nawet jeśli myślisz, że pijesz wystarczająco dużo wody, pij więcej – o litr.  Im cieplej na zewnątrz – tym więcej wody. Gazowanej , niegazowanej – TAK. Smakowej – NIE. Napije gazowane nawet zimne i „przyjemnie” orzeźwiające- 3 razy NIE

Po drugie…..

Popijajcie ciepłą wodę w ciągu całego dnia.  Pierwszą szklankę ciepłej wody, wypij od razu po przebudzeniu. Poranek to naturalny czas na wypróżnienie, a ciepły płyn może spowodować, że wszystko dobrze się ułoży.

Po trzecie….
Jedzcie więcej zdrowych tłuszczów. Oznacza to takie produkty jak awokado,  oliwa z oliwek i orzechy.
30 gram orzechów, połówka awokado czy łyżka oliwy do sałatek zrobi robotę.
Zdrowe tłuszcze stymulują wydzielanie żółci, co pomaga w utrzymaniu prawidłowej perystaltyki  jelit.

Po czwarte……

Jedzcie potrawy bogate w potas. Owoce i warzywa, takie jak brokuły,  banany i pomidory, dostarczają nie tylko błonnika, ale także potasu, niezbędnego dla prawidłowej motoryki jelita.

Po piąte……

Sięgnijcie po probiotyki z prebiotykiem. Takie preparaty nazywają się synbiotykami. Mamy na rynku przykłady fenomenlnie działąjących synbiotyków. Dość powiedzieć – szukajcie szczepów, które rekomenduję bo się sprawdzają:

Bifidobacterium lactis – 2 szczepy (W51, W52);
Lactobacillus acidophilus W22;
Lactobacillus paracasei W20;
Lactobacillus plantarum W21;
Lactobacillus salivarius W24;
Lactobacillus lactis W19;

L. casei Shirota;

L. acidophilus, L. reuteri F2: L. plantarum, L. rhamnosus, B. animalis subsp. lactis;

 L. casei rhamnosus
wraz z prebiotykiem np. inuliną i fruktooligosacharydami (FOS)

Kolejną rzeczą, której należy spróbować jest zmiana pozycji. Historycznie, ludzie zawsze wypróżniali się w pozycji przykucniętej. Jak masz problemu przygotuj sobie stołek i włóż go pod stopy.

Zaparcia- nazywamy zbyt małą częstotliwość wypróżnień (≤2 na tydzień) oraz inne, często zgłaszane przez pacjentów dolegliwości: trudności w zapoczątkowaniu codziennej defekacji (oddawania stolca) z koniecznością nadmiernego parcia i towarzyszącym uczuciem niepełnego wypróżnienia lub oddawanie suchego, zbitego stolca.

Photo by Jakob Owens on Unsplash

na podst. :Front Med (Lausanne). 2019; 6: 19