Terapia lekami psychotropowymi zwiększa ryzyko otyłości i zaburzenia lipidowe u leczonych dzieci.
19780
post-template-default,single,single-post,postid-19780,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.5.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-28.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Terapia lekami psychotropowymi zwiększa ryzyko otyłości i zaburzenia lipidowe u leczonych dzieci.

Terapia lekami psychotropowymi zwiększa ryzyko otyłości i zaburzenia lipidowe u leczonych dzieci.

Oprócz opisywanych do tej pory objawów ubocznych takich jak zaburzenia snu, zmęczenie bóle głowy itd.  wydaje się, że można dołączyć zwiększone ryzyko otyłości i zaburzenia  lipidowe. Obserwacja 130 dzieci w wieku 2-18 lat leczonych lekami psychotropowymi dała właśnie takie wyniki po roku kuracji

Jakie leki badano?

Drugą generację leków psychotropowych – Risperidon i  Quetiapinum 

Co zaobserowano: po 12 miesiącach leczenia w pojawiło się ryzyko otyłości , zwiększyła ilość tkanki tłuszczowej odłożonej a brzuchu i zmienił się stosunek cholesterolu całkowitego do frakcji cholesterolu HDL.

Kolkuzje autorów pracy są takie żeby uwględniać zaburzenia jako te które z dużym prawdopodobieństwem wystąpią podczas leczenia dziecka .

Co rodzić może zrobić? Pilnować diety dziecka i wydatkowania energii przez dziecko. To trudne (szczególnie w warunkach polskich) ale konieczne w terapii dzieci leczonych Risperidonem i  Quetiapinum

całość

Can J Psychiatry. 2015 Oct 1;60(10):441-50.