Stosujesz inhibitory pompy protonowej – twoja dieta musi mieć odpowiednio dużą ilość magnezu! - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18484
post-template-default,single,single-post,postid-18484,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Stosujesz inhibitory pompy protonowej – twoja dieta musi mieć odpowiednio dużą ilość magnezu!

Stosujesz inhibitory pompy protonowej – twoja dieta musi mieć odpowiednio dużą ilość magnezu!

Czarne chmury zbierają się nad ulubionym lekiem wielu Polaków czyli inhibitorami pompy protonowej (PPI). Są masowo zapisywane na receptę jako leki osłonowe dla  innych leków. A także dla osób z nadkwasotą, chorobą wrzodową żołądka. Wielu naszych rodaków – miłośników grilla stosuje ja jako terapię ułatwiającą życie po zbyt obfitych  posiłkach.  Czy ktoś pamięta czasy gdy te leki można było kupić wyłącznie na receptę ? I kiedy osoby, które miały problemy z żołądkiem stosowały łatwostrawną dietę zamiast PPI?

Inhibitory pompy protonowej (PPI) są lekiem pierwszego wyboru w leczeniu  nadkwasoty i jednym z najbardziej powszechnie przepisywanych leków na  świecie. Co roku na zakup tych leków przeznaczane jest około 7 miliardów euro. Tymczasem to nie są leki bezpieczne, ich długoterminowe stosowanie ma poważne działania niepożądane: zwiększają ryzyko przerostu mikrobiota w jelicie cienkim (SIBO – i tym samym NAFLD), nasilają dolegliwości żołądkowo-jelitowe, infekcje jelitowe i infekcje dróg oddechowych. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z kolejnego  zagrożenia – okazuje się że ich  długotrwałe stosowanie może wywołać hipomagnezemię a to prowadzi do groźnych  skurczy mięśni, arytmii i  zwiększonego  ryzyka złamań kości.

Chociaż PPI są ogólnie uważane za bezpieczne, około 13% użytkowników rozwija hipomagnezemię.  Dlaczego tak się dzieje – do tej pory nie było wiadomo.

Autorzy opublikowanej na dniach pracy powiązali hipomagnezemię ze zmianami mikrobiomu spowodowanego przez PPI. Badania były prowadzone na myszach ( które są dobrym odpowiednikiem organizmu człowieka). Co się okazało?

Po  tygodniu leczenia omeprazolem gdy dieta myszy była uboga w magnez bardzo mocno spadła zawartość  magnezu we krwi!

Jednocześnie wykazano, że u zwierząt leczonych omeprazolem zmniejszała się różnorodność mikrobiologiczna. Omeprazol powodował zmianę składu drobnoustrojów,  3- i 2-krotny wzrost  liczebności odpowiednio Lactobacillus i Bifidobacterium. Wyniki sugerują, że  zarówno leczenie omeprazolem i jak i spożycie  diety o niedostatecznej ilości magnezu zakłóca wewnętrzne środowisko jelita i może  w poważny sposób ograniczyć  wchłanianie Mg2 + w okrężnicy.

Photo by Daily Nouri on Unsplash

Gommers, L. M. M., Ederveen, T. H. A., van der Wijst, J., Overmars-Bos, C.,Kortman, G. A. M., Boekhorst, J., Bindels, R. J. M., de Baaij, J. H. F., Hoenderop, J. G. JFASEB J.33 000–000 (2019). www.fasebj.org