Skąd się biorą zdrowe dzieci. cz 2 – w sam raz na dzien dziecka
19753
post-template-default,single,single-post,postid-19753,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.5.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-28.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Skąd się biorą zdrowe dzieci. cz 2 – w sam raz na dzien dziecka

Skąd się biorą zdrowe dzieci. cz 2 – w sam raz na dzien dziecka

Poznaj kolejne 3 zasady żywienia dziecka

III ZASADA

Zadbaj o florę jelitową

Zaburzony skład flory jelitowej (dysbioza) jest zjawiskiem niebezpiecznie nasilającym się w dzisiejszych czasach. Dysbioza może być początkiem wielu chorób – otyłości, stłuszczenia wątroby, chorób o tle autoimmunologicznym. Przyczynami są: wadliwe zasiedlenie florą jelitową podczas porodu (w wypadku dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie), podawanie antybiotyków (i innych popularnych i łatwo dostępnych leków), błędy popełniane podczas karmienia dziecka, złe „hartowanie” układu immunologicznego dziecka (za czyste lub za brudne otoczenie, w którym dziecko wyrasta), oraz sama żywność (niektóre składniki jak np. wyżej wymieniony gluten), proces jej produkcji, stosowanie dodatków wzmacniających smak, przeciwdziałających psuciu się itp.

Trzeba obserwować dziecko i nie lekceważyć najmniejszych niepokojących objawów. Szczególnie, jeśli twoje dziecko nie urodziło się siłami natury!

Dlaczego poród jest tak ważny? Trzeba zdawać sobie sprawę w prawidłowo rozwijającej się ciąży, jelita płodu są jałowe, a więc zupełnie pozbawione flory bakteryjnej. Ich zasiedlenie odbywa się w kilku fazach, pierwsza faza ma miejsce podczas porodu, druga podczas karmienia piersią. Jeśli dziecko rodzi się siłami natury pierwszymi bakteriami pojawiającymi się w jelitach dziecka jest flora bakteryjna pochodząca z dróg rodnych i okolic odbytu matki. Po kilku dniach pojawiają się następni „kolonizatorzy”: bakterie z rodzaju Lactobacillus i Bifidubacterium i kolejne. Pełne kształtowanie flory jelitowej dziecka trwa około dwóch lat. Nagrodą jest dobra odporność dziecka. Tymczasem, jeśli dziecko rodzi się poprzez cesarskie cięcie, kolonizacja jest najczęściej niewłaściwa, pionierskimi bakteriami są szczepy potencjalnie chorobotwórcze pochodzące z rąk, inkubatorów, środowiska sali operacyjnej. Jeśli dziecko ma pecha i pionierem jest patogenny szczep Saphylococcus – ryzyko chorób alergicznych, atopowych dramatycznie wzrasta.

 

IV ZASADA

Właściwy plan suplementacji.

Jak już wspomniałam, zawartość wszystkich składników odżywczych w diecie dziecka jest regulowana normami. Jednak normy zakładają, że ilość danej substancji odżywczej powinna być dostosowana jedynie do wieku płci, stanu fizjologicznego, chorób czy aktywności fizycznej danej osoby.  Zgodnie z tą zasadą, ta sama ilość składnika powinna być wystarczająca dla wywołania efektu u wszystkich (w całej populacji). Takie podejście nie zakłada istnienia różnic miedzy pojedynczymi osobami wynikających ze zjawiska zmienności genetycznej.

Co to oznacza w praktyce?

Że każdy z nas metabolizuje (przetwarza), każdy pojedynczy aktywny składnik pożywienia (np. witaminy) w inny sposób (niejako w trzech „szybkościach”).

Posłużę się przykładem – witamina D (a właściwe hormon D), jest niezbędny dla funkcjonowania organizmu, w tym do funkcjonowania mózgu. Zauważono (badania prowadzone w populacji dzieci amerykańskich), że wraz z rosnącą populacją dzieci ze zmniejszoną (w stosunku do normy) zawartością witaminy D we krwi, wzrasta ilość dzieci ze zdiagnozowanym autyzmem! Przypadek? Niestety nie. Niedobory witaminy D działają destrukcyjnie na funkcje mózgu.

Co można zrobić?

Pamiętać, że niektóre składniki diety muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Należą do nich niektóre aminokwasy, niektóre tłuszcze a także witaminy i składniki minerale. Powinny być dostrczane w tak naturalnej postaci jak tylko się da. Ale musimy pamiętać, że czasami się nie da i trzeba sięgnąć po dobrej jakości suplement.

Przywołana, jako przykład witamina D musi być w naszej szerokości geograficznej suplementowana od października do kwietnia. Trzeba pamiętać, że osoby otyłe potrzebują innych dawek, tak samo osoby starsze i chore. I jeszcze jedno – jeśli pomimo sumiennej suplementacji dziecko czuje jest osłabione, ma pogorszony nastrój, należy zrobić pomiar stężenia witaminy D we krwi i indywidualnie dobrać dawkę (powinien to zrobić pediatra) tak by osiągnąć prawidłowe stężenie tej witaminy we krwi.

Nieosiąganie prawidłowego stężenia we krwi pomimo suplementacji jest dość częstym zjawiskiem i wynika z cech osobniczych i osobniczo różnego tempa przekształcania wit. D do jej formy aktywnej (czyli tej „działającej” w organizmie – nazwanej  25(OH)D3). Każdy z nas ma zapisany w genach jeden z trzech wariantów szybkości przetwarzania witaminy D do aktywnej formy. Jeśli mamy genetycznego „pecha” to pomimo wprowadzonej suplementacji, wytwarzamy mało aktywnej witaminy. Wtedy czujemy się przemęczeni, mamy pogorszoną regenerację, gorzej pracujący układ immunologiczny. Takie osoby, u których standardowe dawki są niewystarczające potrzebują czasem „witaminowego kopa”, (czyli przejściowego zwiększenia dawki) do uzyskania normy stężenia D3 w krążeniu.

 

V ZASADA

Badania kontrolne w dziecka, które uprawia intensywnie sport.

Zanim zaplanujesz dla dziecka karierę sportową należy pamiętać o wykonaniu badań, które zmniejszą ryzyko śmierci sercowej. Nagła śmierć (zatrzymanie krążenia) jest bardzo rzadkim zjawiskiem wśród młodych sportowców. W USA szacuje się to ryzyko na 1: 200 000 sportowców w roku. W okresie 1980-2006 w USA z powodu zatrzymania krążenia zmarło <100 młodocianych sportowców. Z drugiej strony to niestety jest aż 100 młodych wysportowanych dzieciaków.

Oczywiście chodzi o diagnostykę wszystkich nieprawidłowości organizmu, które niewykryte mogą przynieść tragiczny finał w wypadku nadmiernego obciążenia wysiłkiem. Spójrzmy na wytyczne Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego

Należy przeprowadzić wywiad medyczny u dziecka (rekomenduje się te badania u dzieci w wieku > 12 roku życia, po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej).

 

 

 

 

Badania u dziecka powinien obejmować:

  1. Ustalenie czy zdarzają się epizody bólu czy uczucia dyskomfortu w klatce piersiowej po zakończeniu treningu,
  2. Ustalenie czy zdarzają się omdlenia – szczególnie w okresie około treningowym,
  3. Ustalenie czy zdarzają się duszności – szczególnie w okresie około treningowym,
  4. Rozpoznanie szmerów serca,
  5. Ustalenie czy występują skoki ciśnienia tętniczego.

Wywiad medyczny dotyczący rodziny dziecka powinien obejmować:

  1. Ustalenie czy w rodzinie zdarzały się zgony z powodu chorób układu krążenia u osób poniżej 50 roku życia,
  2. Istnienia chorób układu sercowo naczyniowego u bliskich krewnych dziecka, czy choroby ujawniły się <50 Roku życia,
  3. Ustalenie historii chorób układy krążenia w rodzinie (LQTS, kardiomiopatie, Syndrom Marfana, arytmie).

 

Badania układu oddechowego młodego sportowca w celu:

  1. Ustalenie czy młodociany sportowiec palił/pali papierosy i czy ma ataki astmy szczególnie w okresie około o po treningowym

 

Badania układu nerwowego w celu:

  1. Ustalenie czy zdarzają się epizody zawrotów głowy nasilające się po rozpoczęciu treningu

 

Badanie układu mięśniowo szkieletowego w celu:

  1. Ustalenie czy zdarzały się urazy, złamania, zapalenia (stawów)

 

Badania ogólne:

Wykluczenie cukrzycy młodzieńczej lub uregulowanie gospodarki węglowodanowej u dziecka, które ćwiczy i ma zdiagnozowaną DMI (cukrzycy typu I).

 

 

prof. dr hab. Ewa Stachowska,

kierownik Zakładu Biochemii i Żywienia Człowieka na

Pomorskim Uniwersytecie Medycznym,