Quinoa czy owsianka? Odpowiadamy czy warto wydawać kasę na Super foods - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19834
post-template-default,single,single-post,postid-19834,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Quinoa czy owsianka? Odpowiadamy czy warto wydawać kasę na Super foods

Quinoa czy owsianka? Odpowiadamy czy warto wydawać kasę na Super foods

Wiemy jak to jest z super foods – jest wiele znanych i ładnie wyglądających osób promujących  te produkty. Marudzimy, ale idziemy do sklepu, chcąc być „trendy”. Z drugiej strony cały czas zastanawiamy się czy faktycznie postępujemy racjonalnie i czy nie można zastąpić quinoa poczciwą owsianką?

 

Jednym z produktów, który jest na fali jest quinoa. To wspaniały bezglutenowy produkt o doskonałych właściwościach odżywczych. Ale kosztuje! Zobaczmy czy możemy poszukać tańszego odpowiednika quinoa.

Porównajmy ze sobą qinoa i popularną w naszej szerokości geograficznej owsiankę. Oczywiście musimy pamiętać o tym że płatki owsiane bez certyfikacji mogą być mocno zanieczyszczone glutenem, dlatego sięgamy po produkt oznaczony przekreślonym kłosem.

Porównajmy ze sobą 100g produktów:

 

Quinoa    Owies

 

Kaloryczność                  1590kJ    1590kJ

Białko                             12.9g       12.8g

Tłuszcz                            5.7g          9.3g

Węglowodany e               67.2g      54.8g

Włókno                             2.7g        12.1g

Widzimy, że obydwa zboża mają podobną kaloryczność, różniąc się zacznie ilością węglowodanów – mniej w owsie przy jednoczesnej większej podaży włókna! Część osób jest zaniepokojona większą zawartością tłuszczu w owsie,  ale  przeliczając zawartość tłuszczu na 100 g produktu, nadal mamy produkt niskotłuszczowy (pamiętajmy  że tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu)

Co dalej ? Quinoa i owies mają podobną zawartość niektórych minerałów (żelaza, wapnia i magnezu) . I niestety na tym stawianie znaku równości pomiędzy tymi dwoma zbożami się kończy.

Bez wątpienia quinoa jest lepszym wyborem dla sportowców i to zarówno wegetarian i wegan jak i  „wszystkożernych” . Qiunoa ma tą przewagę na owsianką, że można ją jeść  w ciągu całego dnia podczas gdy owsiankę jemy raczej na śniadanie. Dodatkowo qiunoa zostawia (w tyle inne popularne bezglutenowe i glutenowe produkty takie  jak ryż czy makarony porównując jej skład aminokwasowy).

Quinoa cechuje się bardzo dobrym składem aminokwasów (uważa się ten skład za kompletny) oraz dużą zawartością białka na porcję (6 g na 50 g suchej masy). Quinoa może być świetnym wyborem na przekąskę potreningową – kiedy trzeba uzupełnić niezbędne aminokwasy przy pomocy niewielkiej ilości białka (20-25 g ).  Oczywiście same ziarna quinoa nie wystarczą na pokrycie całkowitego zapotrzebowania na białko w dzień treningowy, ale są świetnym dopełnieniem strączków czy mięsa, jaj lub ryb.

Wróćmy do owsa i jego składu aminokwasowego – niestety owies nie może być uznany za produkt pełnowartościowy (choć jest blisko do ideału). Do kompletu aminokwasów brakuje lizyny ( w qinoa jest jej dużo więcej). Owies, podobnie jak qiunoa w dzień treningowy  musi być serwowany z pełnowartościowym białkiem, a to trudne ze względu na smak.

Owies ma natomiast lepsze właściwości w normalizowaniu stężenia cholesterolu we krwi – dzięki sprej podaży beta glukanów.

Jeśli chcemy użyć obydwu do redukcji masy ciała – obywa zboża sprawdzą się równie dobrze, mają podobny indeks sytości I podobny indeks glikemiczny. Jednak  wybór owsianki do redukcji masy ciała mija się z celem – szczególnie gdy jedzona jest na słodko.

Obydwa są gluten free.

Co przemawia za owsem- CENA. Qiunoa jest po prostu droższa,choć porównując ceny certyfikowanego owsa – praktycznie wychodzi na jedno.

Reasumując: qinoa jest bardzo dobrym wyborem dla sportowca, szczególnie dla osoby na diecie bg.

A propos kto wie jak wymawiać prawidłowo tą nazwę? Ja wymawiałam źle.

 Na podstawie artykułu Quinoa vs oats for nutrients, energy and performance

Lisy  Middleton,

http://ausfoodnews.com.au/2016/02/22/quinoa-vs-oats-for-nutrients-energy-and-performance