Profesor na diecie. Kiedy wartość BMI 21,6 kg/m2 nie cieszy - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18351
post-template-default,single,single-post,postid-18351,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Profesor na diecie. Kiedy wartość BMI 21,6 kg/m2 nie cieszy

Profesor na diecie. Kiedy wartość BMI 21,6 kg/m2 nie cieszy

Dziś dzień zakupów i pomiarów składu ciała przez przystąpieniem do diety. No i wyszło szydło z worka! Moje BMI to 21, 6 kg /m2. Niby dobre, ale jednak jestem podłamana. Bowiem BMI rzędu 21,6 kg / m2  nie zawsze powinno cieszyć. Mnie nie cieszy. Dlaczego?

To proste – sama zawartość tkanki tłuszczowej to jeszcze mało żeby warunkować stan zdrowia. Kluczowym parametrem jest ilość mięśni szkieletowych. Jeśli ilość tłuszczu w organizmie jest prawidłowa (a nawet niska)  ale jednocześnie ilość mięśni jest niska mamy do czynienia z sarkopenią. Najgorsze co może być to otyłość sarkopeniczna czyli mało mięśni + dużo tłuszczu.

Jak obliczyć czy jesteśmy w grupie zagrożonej sarkopenią:

Stosujemy wzór Fat free mass index (FFMI)

FFMI = [FFM (kg)]/[wzrost (m)]2 .

Wartości niższe lub równe 15 kg/m2 dla kobiet oraz 16 kg/m2 dla mężczyzn oznaczają niedobór masy beztłuszczowej  Mój FFMI 15,1 kg.m2 – czyli na granicy otyłości sarkopenicznej

Parametry pozostałe: BMI 21,6 kg/m2

SSM -20,4 kg (masa mięśniowa)

Musiałam przeprogramować cel- i teraz jest nim:  wzrost masy mięśniowej + uzyskanie efektu euforycznego

Przemodelowaniu ulega ruch: oprócz ruch 45 min treningu Sportowy Nordic walking 3 x w tygodniu trening siłowy (1 h – jak przeżyję)

Dieta: kaloryczność (około 1900 kcal),  proporcje diety dz 1 B:W:T= 1:1 :2 czyli  72g białka, 151g tłuszczu  i 61g węglowodanów

Sniadanie: chleb orzechowy (80 g), gotowane jaja (2 szt), oliwa z oliwek do chleba (łyżka)  (mam butelkę Campos Monjardin, kto choć raz spróbował zazdrości mi w tej chwili) , brukselka (na surowo) , nać pietruszki

Przepis Chleb czystoziarnisty:

Składniki:  ok. 300g nasion i orzechów (np. po 30g sezamu, orzechów laskowych i całych migdałów, 20g orzechów włoskich, 70g siemienia lnianego i 120g słonecznika), 3 jajka 0,5 łyżeczki soli

Wykonanie:
Jajka rozkłócić, dodać sól, nasiona i pokrojone orzechy. Całość dobrze wymieszać, przełożyć do keksówki (u mnie silikonowa) i piec ok. 40 min w 150 st. C (z termoobiegiem).

II śniadanie

Granat (ok 70g)

Obiad  Kasza gryczana ze szpinakiem

Kasza gryczana  45 g(surowej) , oliwa z oliwek (10 g), Siemię lniane (10 g), Szpinak (świeży lub mrożony 200 g ), cebula i czosnek

Jak zrobić?

Cebulę i czosnek posiekać i zeszklić na oliwie. Następnie dodać szpinak i dusić do miękkości, doprawić i zagotować. Podać z ugotowaną kaszą. Posypać siemieniem

Podwieczorek Orzechy włoskie (50g)

Kolacja   Kanapki z pastą z fasoli i ogórkiem

Chleb czystoziarnisty  (80g), Fasola z (z puszki) (30 g), Oliwa z oliwek (5 g), Ogórek kiszony

Jak zrobić? Fasolę lub soczewicę ugotować, dodać ulubione przyprawy i zblendować z oliwą. Chleb posmarować pastą, obłożyć ogórkiem

O FFMI można przeczytać w  Pneumonologia i Alergologia Polska 2008, tom 76, nr 5, strony 327–333