Praktyczne porady zwiększające szansę na prawidłową podaż witamin w organizmie - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
20012
post-template-default,single,single-post,postid-20012,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Praktyczne porady zwiększające szansę na prawidłową podaż witamin w organizmie

Praktyczne porady zwiększające szansę na prawidłową podaż witamin w organizmie

“Popij porcję witaminy B1 szklanką wody z sokiem z cytryny”, czyli praktyczne porady zwiększające szansę na prawidłową podaż witamin w organizmie.

Witaminy stanowią istotną i nieodłączną część prawidłowego odżywiania. Jako witaminy określamy substancje, które organizm ludzki nie jest w stanie sam zsyntetyzować lub są syntetyzowane w niewystarczającej formie.

Ogólny podział witamin, ten znany nam wszystkim, to podział pod względem charakteru chemicznego. Witaminy o budowie polarnej (witaminy z grupy B, witamina C, foliany) będą rozpuszczały się w wodzie. Idealnym środowiskiem dla witamin o budowie niepolarnej (witaminy A,D,E,K) będzie tłuszcz.

To jest pierwsza zasada, która pomoże nam zmaksymalizować proces wchłaniania.

Aby dobrze przyswoić witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, należy przyjąć wraz z nimi pokarm zawierający tłuszcz (należy stworzyć odpowiednie środowisko dla witamin). Jeśli będziemy długo gotować produkt zawierający witaminy rozpuszczalne w wodzie, część z nich zostanie wypłukana z pokarmu do otaczającej je wody. Aby uniknąć takiej sytuacji, dobrym wyjściem jest gotowanie na parze.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odporność na warunki obróbki i przechowywania produktów spożywczych. Duża część witamin nie jest stabilna wobec wysokiej temperatury, pH, dostępu tlenu i światła. Większość witamin degraduje się już w temperaturze 100 stopni. Najbardziej odpowiednim środowiskiem jest środowisko obojętne, czyli zwykła woda (lub woda z solą), wyjątek stanowi tutaj witamina B1, która jest stabilna w środowisku kwasowym. Wprowadzenie tlenu do gotującej się potrawy (np. podczas mieszania) również powoduje degradację witamin, szczególnie tych posiadających właściwości antyoksydacyjne, są one bowiem wyjątkowo reaktywne chemicznie. Światło również może powodować rozkład niektórych witamin, dobrą praktyką jest zatem przechowywanie i gotowanie w nieprzezroczystych naczyniach.

Źródło: Jan Gawęcki, Żywienie człowieka t.1 Podstawy nauki o żywieniu.

Autor: Dominika Maciejewska

fot. Jeremy Keith from Brighton & Hove, United Kingdom (Slicing carrots  Uploaded by Fæ) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], Wikimedia Commons