Pojęcia związane z obliczeniami zapotrzebowania kalorycznego - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
20053
post-template-default,single,single-post,postid-20053,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Pojęcia związane z obliczeniami zapotrzebowania kalorycznego

Pojęcia związane z obliczeniami zapotrzebowania kalorycznego

Literatura dotycząca podstaw żywienia w sporcie często żongluje swobodnie różnymi pojęciami, które powinny być jednak stosowane w ściśle opisany i zdefiniowany sposób. Uporządkujmy więc pojęcia związane z liczeniem zapotrzebowania kalorycznego dla siebie. Jakie są różnice pomiędzy pojęciami RMR, BMR, REE i SMR, TEF, TEA?
1. SMR (sleeping metabolic rate) to energia spoczynkowa organizmu związana ze spaniem. Ta wartość wchodzi w skład spoczynkowej przemiany materii BMR (Rys.1). SMR jest zwykle 5% do 10% mniejsza od BMR. To ważna informacja przy planowaniu kaloryczności, bo osoby które śpią sporo (np. w okresie wakacji), muszą uwzględnić ten fakt w planowanej kaloryczności diety.
2. BMR (basal metabolic ratio). Energia związana z pokryciem zapotrzebowania na procesy życiowe zachodzące w organizmie. Jeżeli używamy pojęcia BMR, to opisujemy wydatek energetyczny zmierzony u osoby, która nie jadła posiłku w ciągu ostatnich 12 godzin, a pomiar wydatku energetycznego jest przeprowadzany w specjalnym pomieszczeniu (komorze do pomiaru BMR).
3. RMR (rest meatbolic ratio). Energia związana z pokryciem zapotrzebowania na procesy życiowe zachodzące w organizmie. Z tym pojęciem spotykamy się wtedy, gdy mierzymy wydatek energetyczny u osoby, która zgłosiła się rano, będąc na czczo (pomiar 12 godzin od posiłku), spała w domu i w jakiś sposób musiała przemieścić się do laboratorium. Stąd też pomiar RMR jest nieco mniej precyzyjny niż BMR, ale w praktyce zupełnie wystarczający. Różnice pomiędzy wartością RMR a BMR wynoszą około 10% i jest to różnica akceptowalna. Pamiętajmy, że pomiaru RMR musimy dokonać według ścisłego protokołu: osoba musi być po minimum 8-godzinnym wypoczynku, nie może palić, jeść ani pic przed pomiarem, pomiaru dokonuje się na siedząco lub leżąco w ogrzanym do 25 st C pomieszczeniu.
4.TEF (efekt termiczny żywności), czyli ilość energii, która jest potrzebna na pokrycie zapotrzebowania wszystkich czynności i procesów związanych z procesem żywienia (trawienie, wchłanianie, przenoszenie substancji aktywnych z pożywienia, przechowywanie substancji zapasowych). Termin TEF jest używany najczęściej wymiennie z terminem TEM (efekt termiczny pożywienia). W tym kontekście ten termin mówi nam o wzroście wartości RMR po spożyciu konkretnego posiłku. Ponieważ TEM jest łatwiej mierzyć niż TEF, zwykle myli się te dwa pojęcia. Warto zapamiętać, że TEF ma wartość zwykle od 6 do 10% całościowego dziennego wydatku energetycznego (TDEE), ale ta wartość może się wahać u różnych osób nawet w zakresie od 4 do 15 % TDEE. Dlatego najczęstszym błędem mało doświadczonych dietetyków jest automatyczne doliczanie 10 % TEF do TDEE. A tymczasem zdrowy, młody sportowiec ma najczęściej inny koszt związany z TEF niż osoba otyła.
​5.TEA (efekt termiczny aktywności fizycznej). Jest najbardziej zmienną całodobowego wydatku energetycznego. Wartość TEA jest związana z wykonywaniem zwykłych codziennych czynności (robienie posiłków, ubieranie się, mycie, sprzątanie), a także tych związanych z aktywnością sportową (wszystkie rodzaje treningu, np. bieg jaki planujemy w danym dniu, z uwzględnieniem dystansu i tempa). Wartość TEA obejmuje także wydatek energetyczny mięśni związany z utrzymaniem pozycji, ruchami mimowolnymi, drżeniem mięśni). Ten typ wydatku energetycznego jest także zwany spontaniczną aktywnością fizyczną (SPA).