Pojawienie się autyzmu może być skutkiem leczenia infekcji - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18111
post-template-default,single,single-post,postid-18111,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Pojawienie się autyzmu może być skutkiem leczenia infekcji

Pojawienie się autyzmu może być skutkiem leczenia infekcji

W poprzednich wpisach wspomniałam że duży procent dzieci z autyzmem wykazuje nieprawidłową strukturę flory jelitowej, z przerostem bakterii beztlenowych z rodzaju Clostridum ( i jednoczesnej redukcji zawartości Lactobacillus). To zjawisko nazywamy dysbiozą.

Dysbioza prowadzi do powstania zmian patologicznych określanych  jako zwiększona przepuszczalność ścian jelita. Zwiększona przepuszczalność jelit może prowadzić do przenikania pochodzących z pożywienia składników oraz  bakterii  jelitowych do krążenia, przyczyniając się do aktywacji układu immunologicznego związanego ze śluzówkami jelit ( GALT) i do zmian behawioralnych. Badania prowadzone w USA potwierdziły, że nawet u 54% dzieci z autyzmem obserwuje się problemy ze strony układu pokarmowego takie jak częste zaparcia lub biegunki,  stan zapalny jelit  z obecnością zaburzeń autoimmunologicznych, guzkowy przerost grudek chłonnych,  obniżona aktywność niektórych enzymów trawiennych, zaburzenia detoksykacji (zaburzeń sulfacji fenolów), występowanie nadwrażliwości pokarmowych, zatrucia egzorfinami (opioidami pochodzącymi z kazeiny)

Jaki jest więc związek miedzy autyzmem a antybiotykami? To zależy od etapu choroby. U dzieci chorych z przerostem Clostridium difficile podanie wankomycyny (bardzo silnego antybiotyku)  spowodowało poprawę  zachowania. Jak to możliwe?  Wankomycyna jest antybiotykiem słabo wchłaniającym się z przewodu pokarmowego i pozostaje tam w dużych stężeniach skutecznie niszcząc  florę jelitową w tym Clostridum difficile.  Natomiast antybiotykoterapia może  także wywołać  objawy autyzmu!

Wskazuje się ze u wielu dzieci pojawienie się objawów autystycznych po raz pierwszy może być związane z przewlekłym leczeniem zapalenia ucha. Tę infekcję leczy się zwykle  antybiotykami o szerokim spektrum . Antybiotyki w znaczący sposób niszczą florę jelitową i tworząc  sprzyjające warunki do kolonizowania jelit przez patogeny (drożdżaki) .

Dlaczego przerost drożdżaków jest niebezpieczny o tym w następnym wpisie

Warto przeczytać: materiały ALAB,

Maes M. A review on the acute phase response in major depression. Rev Neurosci 1993; 4: 407-416.