P-synefryna i kofeina ma realny wpływ na trening oporowy? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19926
post-template-default,single,single-post,postid-19926,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

P-synefryna i kofeina ma realny wpływ na trening oporowy?

P-synefryna i kofeina ma realny wpływ na trening oporowy?

Na rynku suplementów diety nie brakuje produktów, które należą do grupy tzw. „spalaczy tłuszczów”, czyli substancji termogenicznych. Do takich należą między innymi L-karnityna, zielona herbata czy też kofeina.

Suplementy te są powszechnie wykorzystywane wśród sportowców, którzy chcą osiągnąć niższą masę ciała. Działanie ich polega zwiększeniu wydatku energetycznego i zmniejszenia apetytu.

Wiele termogenicznych suplementów w składzie zawiera związek zwany P-synefryna, https://pl.wikipedia.org/wiki/Synefryna która należy do grupy alkaloidów pochodzących z niedojrzałych gorzkich pomarańczy. P-synefryna ma wpływ na aktywację receptorów beta-3-adrenergicznych dzięki czemu wywołuje ona zwiększenie przemiany materii, spalanie tłuszczu oraz przypuszcza się, że również może mieć wpływ na zmniejszenie apetytu. Kolejnym często wykorzystywanym środkiem termogenicznym jest kofeina, którą można znaleźć w kawie, herbacie, czekoladzie czy też w napojach energetycznych. Alkaloid ten działa przede wszystkim jako stymulant centralnego układu nerwowego, dzięki czemu „mała czarna” pomaga znieść trudy dnia codziennego przez poprawienie koncentracji, ale także zwiększa wytwarzanie endorfin, katecholamin (adrenalina, noradrenalina, dopamina). Stwierdzono także pozytywny wpływ kofeiny (3-6 mg/kilogram masy ciała) na wydajność ćwiczeń wytrzymałościowych. Dotychczas jednak nie sprawdzono wpływu p-synefryny i kofeiny na ćwiczenia oporowe czym postanowili się zająć amerykańscy naukowcy.

W badaniu tym wzięło udział 12 mężczyzn w wieku 20-26 lat, którzy trenowali co najmniej 2 lata sporty oporowe. Każdy z uczestników badania wykonał ćwiczenie polegające na wykonaniu maksymalnie 10 przysiadów ze sztangą w 6 seriach, po suplementacji a) kofeiną (100 mg) i p-synefryną (100 mg), b) p-synefryną (100 mg) oraz c) placebo w trzydniowych odstępach. Obciążenie zostało dobrane indywidualnie do każdego uczestnika badania po zmierzeniu

Wyniki przedstawiły, że po suplementacji kofeiną i p-synefryną oraz samą p-synefryną badani byli w stanie wykonać więcej przysiadów. Przypuszcza się, że może to być spowodowane działaniem p-synefryny na aktywację receptora beta-3-adrenergicznego, który wpływa na kurczliwość mięśni szkieletowych.

Pomimo wykorzystania p-synefryny w suplementach diety z grupy „spalaczy tłuszczów” powyższe badania wykazały, że związek ten może również być wykorzystywany wśród sportowców trenujących sporty oporowe, którzy zamierzają zmniejszyć masę ciała. Należy jednak pamiętac, że suplementy takie jak kofeina czy też p-synefryna same w sobie nie spowodują redukcji masy ciała, do tego potrzebna jest także aktywność fizyczna i dobrze dobrana dieta.

Źródło: The effects of supplementation with P-Synephrine alone and in combination with caffeine on resistance exercise performance. Ratamess NA., Bush JA., Kang J., Kraemer WJ., Stohs SJ., Nocera VG., Leise MD., Diamond KB., Faigenbaum AD. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Sep 17;12:35.