Nawodnienie, a sporty wytrzymałościowe - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19965
post-template-default,single,single-post,postid-19965,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Nawodnienie, a sporty wytrzymałościowe

Nawodnienie, a sporty wytrzymałościowe

Jednym z kluczowych punktów dla prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu jest właściwe odżywianie – wie o tym każdy profesjonalny sportowiec i aby osiągnąć wymarzony efekt, stosuje odpowiednio zbilansowaną dietę. Do takiej diety należy zaliczyć także właściwe nawadnianie, które pozwala na utrzymanie homeostazy organizmu, a co za tym idzie, prawidłowe funkcjonowanie mięśni.

Dziś pod lupę bierzemy badanie francuskich naukowców, którzy sprawdzili działanie napojów izotonicznych i wody wśród grupy tenisistów. Tenis należy do grupy sportów wytrzymałościowych, gdzie nawodnienie organizmu ma fenomenalny wpływ na osiągi zawodników.

Profesjonalni zawodnicy biorą udział w turniejach, gdzie mecze rozgrywa się dzień po dniu. Oprócz tego w 2014 roku, podczas turnieju Australian Open, mecze były rozgrywane w temperaturach pomiędzy 41,5 stopni C a 43, stopni C (organizatorzy przerwali rozgrywki tylko jednego dnia, na 4 godziny). Podczas tamtego turnieju aż 9 zawodników zrezygnowało ze gry w pierwszej rundzie turnieju. Kilka lat temu odbył się najdłuższy mecz w historii tenisa, pomiędzy Amerykaninem Johnem Isnerem a Francuzem Nicolasem Mahutem, podczas Wimbledonu w 2010 roku. W przeciwieństwie do turniejów Australian Open, temperatura bardziej sprzyjała graczom, ale mimo to mecz ten nie był rozgrywany w tempie spacerowym, gdyż trwał on 11 godzin i 5 minut (mecz podzielono na 3 dni; info o meczu pod “Isner-Mahut-Lahyani next to scoreboard” by Voo de Mar – http://www.flickr.com/photos/voodemar/5535146798/. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isner-Mahut-Lahyani_next_to_scoreboard.jpg#/media/File:Isner-Mahut-Lahyani_next_to_scoreboard.jpg)

Powyższy przykład należy do tych ekstremalnych, jednak nierzadko się spotyka mecze, które trwają dłużej niż 3h, dlatego francuscy naukowcy w swoim badaniu bliżej przyjrzeli się grupie zawodników uprawiających ten sport. Badaniu poddano ośmiu mężczyzn, którzy przeszli szereg ćwiczeń badających ich sprawność fizyczną, określających ich szybkość, siłę i wytrzymałość. Każdy z zawodników miał za zadanie rozegrać trzy mecze przez 36 godzin w następujących warunkach, podczas których spożywał napoje izotoniczne lub placebo (woda). Ponadto każdy zawodnik miał odpowiednio ułożoną dietę, która pozwalała mu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu podczas meczów.

Wyniki badania nie przedstawiły istotnych różnic w funkcjonowaniu mięśni nóg pomiędzy grupą kontrolną (woda), a grupą badaną (napoje izotoniczne). Zauważono tylko zwiększone zmęczenie mięśnia trójgłowego ramienia (triceps) u w grupie kontrolnej, w stosunku do grupy  sportowców spożywających napoje izotoniczne. Ci ostatni odczuwali to zmęczenie w mniejszym stopniu.

Badania te zostały przeprowadzone w ściśle kontrolowanych warunkach, gdzie sportowcy byli pod pilną opieką lekarzy i dietetyków (ci drudzy odpowiadali za właściwe ułożenie diety). Dzięki temu nie stwierdzono większego zmęczenia u zawodników, co świadczy o istotności diety w sportach wytrzymałościowych.

Źródło: Brink-Elfegoun T., Ratel S., Leprêtre PM., Metz L., Ennequin G., Doré E., Martin V., Bishop D., Aubineau N., Lescuyer JF., Duclos M., Sirvent P., Peltier SL.; Effects of sports drinks on the maintenance of physical performance during 3 tennis matches: a randomized controlled study. J Int Soc Sports Nutr. 2014 Sep 2;11:46.

​Autor: Zespół Dietetica