Kilka słów o witaminie K - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
17943
post-template-default,single,single-post,postid-17943,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Kilka słów o witaminie K

Kilka słów o witaminie K

Podczas suplementacji witaminy D coraz częściej pada pytanie o witaminę K – suplementować, czy nie suplementować? Jeśli jesteście zainteresowani tym tematem?

Witamina K jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która posiada wiele bardzo ważnych funkcji w naszym organizmie. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wielu białek, m.in. biorących  udział w procesie krzepnięcia oraz procesie kościotworzenia.

Wyróżniamy dwie główne formy witaminy K – witaminę K1 (występującą w roślinach zielonych) oraz witaminę K2 (występującą w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz produkowaną przez bakterie).

Pomimo tego, że witamina K jest produkowana przez bakterie jelitowe, wiele badań pokazuje, że sama synteza jelitowa jest niewystarczająca na pokrycie zapotrzebowania organizmu.

Dzisiaj chlelibyśmy się skupić na roli witaminy K w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu kostnego.

Do czego w takim razie jest nam potrzebna witamina K? Witamina K zapewnia funkcjonowanie dwóch istotnych dla metabolizmu kostnego białek – osteokalcyny oraz białka MGP.

Osteokalcyna jest niekolagenowym białkiem tworzącym tkankę kostną oraz zębinę, którego obecność zapewnia prawidłowe  uformowanie naszych kości i zębów. Dodatkowo wpływa na wydzielanie insuliny i adiponektyny, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych.

Kolejnym białkem jest białko MGP, które zabezpiecza przez kalcyfikacją tkanek miękkich, czyli odkładaniem się w nich wapnia. Białko MGP kieruje również wapń na drogę metabolizmu kostnego.

Praktyczne wiadomości o witaminie K:

Jak wiadomo synteza witaminy K w naszym organizmie jest niewystarczająca, więc jeśli nie spożywasz wystarczając ilości witaminy K, należy rozważyć jej suplementację. Pamiętajmy jednak, że jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która w wysokich dawkach ma predyspozycje do odkładania się i wytworzenia objawów toksyczności.

Jaką dawkę należy suplementować? Zapotrzebowanie na tą witaminę u osób dorosłych wynosi ok. 55-65 ug/dobę.

Aby zabezpieczyć się przed toksycznością należy nie przekraczać znacząco dawki dziennego zapotrzebowania, chyba że lekarz lub dietetyk zaleci zwiększoną suplementację. Którą witaminę suplementować?

Witamina K2 ma większą aktywność metaboliczną, dlatego to właśnie ona znajduje się w większości preparatów i ją powinniśmy suplementować.

autor wpisu: dr Dominika Mciejewska 
źródło:  DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of vitamin K. Open Heart. 2015;2(1):e000300. doi:10.1136/openhrt-2015-000300.