Jesteś miłośnikiem soków owocowych – proszę przeczytaj ten tekst. Może się nie spodobać. - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18492
post-template-default,single,single-post,postid-18492,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Jesteś miłośnikiem soków owocowych – proszę przeczytaj ten tekst. Może się nie spodobać.

Jesteś miłośnikiem soków owocowych – proszę przeczytaj ten tekst. Może się nie spodobać.

Mam pytanie czy picie soków owocowych jest zdrowe? Wiesz, że napoje gazowane zdrowe nie są i raczej „obciachem” jest ich picie. Ale soki? Czy podając mężowi (czy żonie/dziewczynie/chłopakowi/ wstaw poprawne) szklankę dosładzanego soku owocowego dbasz o jego (jej) zdrowie? Tak czy NIE ….

Mam spory dysonans poznawczy w tej kwestii.  Z jednej strony przemysł uderza z reklamami, celując w odbiorców młodych i starszych,  pokazując że warto pić soki czy nektary  bo to pełne witamin, orzeźwiające i …zdrowe

A tymczasem, picie słodkiego soku jak palenie tytoniu- może zmniejszyć twoją szansę na długie życie.

Wyniki ponownej analizy danych z badania READARDS pokazały że słodzone napoje w tym słodzone soki owocowe  bardzo ( niemal 2 krotnie  )  zwiększają  ryzyko śmierci.

Inaczej mówiąc, częste picie soku może przyczynić się do …. przyspieszenia twojego zgonu.

Wykazano, że każde dodatkowe 340 g  porcji  cukru dziennie z  soku czy napoju zwiększa ryzyko zgonu o 24%  z wszystkich przyczyn ( serce, nowotwory, udary itd.).

Kto jest bardziej narażony – kobiety czy mężczyźni?

Okazało się, że większe ryzyko „sokowego” zgonu  dotyczy otyłych, dobrze wyedukowanych mężczyzn. Kobiety są w trochę lepszej sytuacji, ale regularne picie soków zwiększa ryzyko zgonów i w tej grupie.

Podsumowując, wyniki tego badania wskazują, że wyższe spożycie słodkich napojów,w tym napojów słodzonych cukrem, napojów bezalkoholowych i napojów owocowych, a także naturalnych słodkich soków owocowych było związane ze zwiększoną śmiertelnością z wszystkich przyczyn wśród starszych dorosłych w USA.  Mechanizm tego szokującego powiązania należy zbadać. Pewnie, jak nie wiadomo o co chodzi to widomo że chodzi o węglowodany ( a raczej ich nadmiar). I tak popatrzmy ile cukru mają popularne soki:

1. Szklanka soku wieloowocowego 200 ml to 24 g cukrów

2. Szklanka soku z pomarańczy to około 22 g cukrów

3. Sok warzywno owocowy Kubuś ( 300 g butelka) – 37 g cukrów

4. Sok borówkowy 24 g cukrów ( 200 g małą butelka)

Na tym tle napoje gazowane takie jak: Mirinda 32,5 g  cukru /250 ml, Hoop coli – 27,5 g/ 200 ml, Red bul 27,3 g / puszkę – nie wyglądają  bardzo inaczej. Nieprawdaż?

Lit JAMA Netw Open. 2019 May 3;2(5):e193121. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2019.3121.

Waga produktów www.ilewazy.pl

fota Raychan on Unsplash