Jak zapobiegać złamaniom kości u sportowca z celiakią? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
17969
post-template-default,single,single-post,postid-17969,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Jak zapobiegać złamaniom kości u sportowca z celiakią?

Jak zapobiegać złamaniom kości u sportowca z celiakią?

Niestety, celiakia jest równoznaczna ze zwiększonym ryzykiem osteoporozy i złamań. To realny i duży problem dla sportowca z celiakią. Gluten nasila problemy z wchłanianiem kluczowych pierwiastków, w tym wapnia niezbędnego do utrzymania struktury kości, dlatego złamania u sportowców są szczególnie częste.

Jeśli masz osteoporozę, powinieneś zwiększyć spożycie wapnia, magnezu i witaminy D.

  1. Dobre źródła wapnia: mleko i jego przetwory; warzywa kapustne: kapusta, brukselka, brokuły, jarmuż; rośliny strączkowe: soja, soczewica, fasola; drobno ościste ryby morskie jedzone ze szkieletem (np. szprotki); orzechy, migdały, nasiona słonecznika, maku, sezamu.
  2. Dobre źródła magnezu: kasza gryczana i jaglana, orzechy, migdały i nasiona roślin strączkowych, mięso, ciemnozielone warzywa.
  3. Dobre źródła witaminy D: tłuste ryby, masło, sery żółte, żółtka jaj.

Żeby dbać o kości, należy ograniczyć spożycie:

  1. Fosforu – należy zadbać o odpowiedni stosunek wapnia do fosforu. Uwaga na fosfor , który jest powszechnie stosowany jako dodatek do wielu produktów, co powoduje, że ilość tego pierwiastka w diecie jest zbyt duża. A to prowadzi do ograniczenia wchłaniania wapnia. Należy unikać produktów o wysokiej zawartości fosforu: przetwory mięsne, koncentraty spożywcze, napoje gazowane.
  2. Soli kuchennej – nadmiar sodu przyczynia się do nadmiernego wydalania wapnia z moczem.
  3. Kofeiny – jej nadmiar powoduje utratę wapnia z kości, dlatego należy kontrolować spożycie kawy, herbaty, kakao, napojów typu Cola.
  4. Cukru– jego duże spożycie przyczynia się do deficytu wapnia.

Źródło: “Celikia dieta bezglutenowa”