Jak poradzić sobie z wysokim poziomem kortyzolu za pomocą właściwie dobranego żywienia? Część 3 - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19988
post-template-default,single,single-post,postid-19988,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Jak poradzić sobie z wysokim poziomem kortyzolu za pomocą właściwie dobranego żywienia? Część 3

Jak poradzić sobie z wysokim poziomem kortyzolu za pomocą właściwie dobranego żywienia? Część 3

Jak obniżyć wydzielanie kortyzolu za pomocą prostych zmian? Oto ich lista:

1. Po wysiłku zadbaj o odpowiedni przekąskę, to nic nadzwyczajnego. Musisz zachować prawidłowe proporcje węglowodanów do białka (3:1 czy 4:1). Dostarczaj do organizmu prawidłowych ilości glukozy i białka w ciągu całego dnia

2. Śpij wystarczająco długo. Kiedy śpisz, rośnie stężenie hormonu wzrostu i IGF-1. Chyba nie trzeba zbyt długo przekonywać jak to ważne dla recoveru. Jeśli tylko możesz, stosuj drzemki w ciągu dnia – to pomaga zmniejszyć wydzielanie kortyzolu.

3. Zadbaj o prawidłowe stężenie witaminy D3 w Twoim organizmie. Jeśli jest pochmurny dzień, a także bezsłoneczna pora roku (obowiązkowo od października do marca), suplementuj się witaminą D. W słoneczne dni trzeba dać sobie szansę na syntezę tej witaminy w skórze, a to oznacza wprowadzenie jako nawyku „kąpieli słonecznych”, czyli  10-15 min przebywania na słońcu. Oczywiście w tym czasie nie stosujemy kremów z filtrem. Jeśli masz znamiona na skórze, skonsultuj się z dermatologiem. Jeśli odradzi kąpiele ze względu na znamiona, porozmawiaj o suplementacji wit. D.

Od razu chcę rozwiać pewne mity krążące wokół suplementacji tą witaminą – u sportowców wit. D jest na pozycji nr 1 na liście suplementów. Są to suplementy, których musisz używać, gdy jesteś sportowcem!

Dla niesportowców: wiele Towarzystw Naukowych i Lekarskich zaleca suplementację tą witaminą w miesiącach pochmurnych. W Polsce nadal nie ma takich wytycznych. Porozmawiaj ze swoim lekarzem rodzinnym. Gdy stanowczo będzie odradzał, porozmawiaj z innym. Pamiętaj, że zdrowie jest w Twoich rękach, a dostęp do literatury jest w chwili obecnej nielimitowany. Masz możliwość sprawdzenia wielu kluczowych kwestii bez wychodzenia z domu. Zajrzyj do bazy medycznej, np. PUBMED.

4. Zmniejsz ilość pitej kawy do 3 filiżanek dziennie.

5. Resveratrol i sensolril zawarte w czerwonym winie mają dobrą prasę

Źródło:  Appl Clin Genet. 2014 Apr 1;7:43-53. doi: 10.2147/TACG.S39993. eCollection 201 wykładu na kanale: J Affect Disord. 2015 Apr 1;175:494-506. doi: 10.1016/j.jad.2015.01.038. Epub 2015 Jan; Horm Metab Res. 2014 Dec;46(13):905-10. doi: 10.1055/s-0034-1387797. Epub 2014 Sep 17:  Physiol Res. 2014;63(6):693-704. Epub 2014 Aug 26.