
29 gru Jak antybiotyki wpływają na rozwój i funkcje poznawcze mózgu małych myszy?
Podawanie antybiotyku jest dla flory jelitowej jak wybuch bomby atomowej – skala zniszczeń po kuracji jest duża, a powrót do „normalności” długi. I niestety nie zawsze możliwy. To – u ludzi dorosłych. A u dzieci? Jak antybiotyki zmieniają florę jelitową, która dopiero się kształtuje? I czy to może mieć jakiekolwiek „przełożenie” na funkcjonowanie mózgu?
„Wytarcie” flory jelitowej wywołane podawaniem antybiotyku zmniejszyło powstawanie komórek nerwowych wpłynęło na pogorszenie parametrów pamięci u myszy – takie są wnioski płynące z badań opublikowanych w tym roku na łamach prestiżowego Cell Reports.
Wyniki badań są niepokojące – długi okres antybiotykoterapii, powodował „zanikanie” bakterii jelitowych i jednocześnie zmniejszał proces powstawania nowych komórek mózgu prowokując poważne zaburzenia pamięci u nowonarodzonych myszy.
Badane myszy, po siedmiu tygodniach picia wody wzbogaconej w koktajl antybiotyków wykazywały mniejszą ilość komórek nerwowych w części hipokampu, a więc strukturze mózgu istotnej dla pamięci. Udowodniono, że zdolność myszy do zapamiętania wcześniej widzianych obiektów uległa znacznemu pogorszeniu.
Na szczęście destrukcja mózgu była odwracalna – kiedy podawano myszom zastrzyki z komórek odpornościowych (monocyty Ly6Chi) lub probiotyk (złożony z 8 typów żywych bakterii) i stosowano trening pamięci zaobserwowano wzrost komórek mózgu i poprawę pamięci.
żródło: Cell Reports. Vol. 15, May 31, 2016. doi: 10.1016/j.celrep.2016.04.074.