FODMAP - nietoleracja pokarmowa - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18890
post-template-default,single,single-post,postid-18890,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

FODMAP – nietoleracja pokarmowa

FODMAP – nietoleracja pokarmowa

Wraz z częstością spożycia bogatocukrowych produktów, zaczęto zauważać zwiększone występowanie szeregu uciążliwych objawów ze strony układu pokarmowego, które okazy się być skutkiem nietolerancji typu FODMAP.

W ostatnich latach zaobserwowano wzrost konsumpcji węglowodanów, szczególnie cukrów prostych. Występują one w większości spożywanych przez nas produktów, takich jak: ziarna zbóż, warzywa, owoce, czy rośliny strączkowe. Bardzo dużą część węglowodanów naszej diety stanowią tzw. cukry dodane, nie występujące naturalnie w danym produkcie. Głównych przedstawicielem tej grupy jest dobrze nam znany syrop glukozowo-fruktozowy. Wraz z częstością spożycia bogatocukrowych produktów, zaczęto zauważać zwiększone występowanie szeregu uciążliwych objawów ze strony układu pokarmowego, które okazy się być skutkiem nietolerancji typu FODMAP. Aby dowiedzieć się co wchodzi w skład FODMAP oraz jakie są objawy tej nietolerancji, odwiedźcie naszego bloga.

FODMAP jest akronimem słów: fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols, oznaczającym łatwo fermentujące węglowodany (głównie cukry mniej złożone), które wywołują objawy ze strony układu pokarmowego. Pod koniec lat 80 ubiegłego stulecia zaczęto zauważać związek między spożyciem dużych ilości fruktozy, sorbitolu czy fruktoolisacharydów, a występowaniem uciążliwych objawów, często przypominających zespół jelita drażliwego. Ponieważ po odstawieniu tych składników dolegliwości mijały, zaczęto postrzegać je jako potencjalne źródła nietolerancji pokarmowej. Należy podkreślić, że nieprzyjemne objawy powoduje zarówno spożycie czystej formy cukru (np. w owocach, czy miodzie), jak również formy złożonej, w połączeniu z innymi składnikami odżywczymi. Dodatkowo zauważono, że efekty te mogą się sumować. Gdzie w takim razie znajdziemy FODMAP? Przede wszystkim będą one obecne w: miodzie, owocach, melasie, słodkich napojach, nasionach roślin strączkowych, przetworach mlecznych, pszenicy, jęczmieniu, słodzikach, gumach do żucia oraz wszelkich innych produktach, do których dodano syrop glukozowy, fruktozowy lub glukozowo-fruktozowy. Jakie są objawy nietolerancji typu FODMAP? Pacjenci mogą skarżyć się na wzdęcia, bóle brzucha, zaparcia lub biegunki, uczucie niepełnego wypróżnienia, wydalanie dużej ilości śluzu, gazy, uczucie sytości. Dobrą wiadomością jest fakt, że dieta eliminacyjna pozwala pozbyć się wszystkich objawów.

Źródło: Jarocka-Cyrta E. Nietorenacje pokarmowe. Bez glutenu 2015; 6.

​Autor: Zespół Dietetica