Dieta wysokotłuszczowa o bardzo niskiej zawartości węglowodanów(LCHF) przeżywa prawdziwy renesans.

Sportowcy przekonują się do tej diety obserwując szybką redukcję tłuszczowej masy ciała przy jednoczesnym  wzroście siły mięśni. Mniejsza podaż cukrów w diecie LCHF ułatwia utrzymanie niskiej ilości tłuszczu w tkance tłuszczowej w okresie budowania masy mięśniowej. Jednak  specjaliści nie są już tacy entuzjastyczni i jednomyślni. Przyjrzyjmy się dlaczego:

Po pierwsze LCHF zastosowana krótkotrwale obniża zawartość glikogenu w organizmie .

Po drugie dobre lub złe samopoczucie na tej diecie jest kwestią indywidualną zależną od zmienności genów (ich polimorfizmu), otoczenia genów (epigenomu), składu mikroflory jelitowej (mikrobiota) i samego treningu. Są dyscypliny sportu w których LCHF sprawdza się znakomicie i takie gdzie nie jest dobrym wyborem.

Po trzecie  dla sportowca z problemami związanymi z przeciekaniem jelita (a pamiętajcie że to fizjologiczny stan dla treningu) redukcja prozapalnych węglowodanów i nasilających fermentacje i rozrost drożdżaków jest dobrym rozwiązaniem

Po czwarte  kumulacja tłuszczu we włóknach mięśniowych (na LCHF) zwiększała ich wrażliwość na insulinę i IGF-1  a to oznacza ich przyrost.

Po piąte obecne w tłuszczach rybich i olejach niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) sprzyjają przyrostowi masy mięśni. Niestety LCHF wyklucza ich stosowanie ze względu na dużą wrażliwość na działanie wolnych rodników tlenowych.

Po szóste  stosując LCHF, dostarczamy mu spore ilości cholesterolu do organizmu a ten po przekształceniu w hormony anaboliczne  zwiększa efekty pracy na siłowni.
Po siódme LCHF jest bogatym źródłem kwasu oleinowego a ten ma swój udział w aktywacji makrofagów – komórek układu odpornościowego, stanowiących, podstawowe źródło IGF-1 wpływającego na rozrost mięśni. Niestety LCHF to także źródło kwasu palmitynowego – a ten ma dobre i złe strony. Dobre – aktywuje szlak sygnalizacyjny insuliny i IGF-1,  z drugiej strony nasila syntezę  miostatyny –hormonu tkankowego, stopującego, rozwój muskulatury.

W następnym wpisie przyjrzyjmy się  wynikom 20 letniej obserwacji diety LCHF w różnych dyscyplinach sportu

źródło: Sports Med. 2015 45, S 33- S 49. blog sławomirambroziak

autyzm chudnięcie depresja epigenom epigenetyka dieta dydpepsja foliany FTO genetyka genom gluten indywidualizacja jelita kwas foliowy mikroflora  MTHFR neurodegeneracyjne nowotwory nutrigenetyka  nutrigenomika odchudzanie  rak  SIBO sportowiec żywienie