Dieta bezglutenowa dostarcza zbyt mało błonnika. A to poważny problem. Jak sobie z nim poradzić? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19423
post-template-default,single,single-post,postid-19423,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Dieta bezglutenowa dostarcza zbyt mało błonnika. A to poważny problem. Jak sobie z nim poradzić?

Dieta bezglutenowa dostarcza zbyt mało błonnika. A to poważny problem. Jak sobie z nim poradzić?

Niestety sondaże wykazały, że dużo osób na diecie bezglutenowej nie bilansuje prawidłowo błonnika beztrosko uważając, że brak glutenu sam w sobie ma cudowne moce. Dlatego, jak wykazały badania przeprowadzone  w grupie niemal 100 Szwedów 1 już w rok po wprowadzeniu diety bezglutenowej u więcej niż 3/4 badanych osób parametry zdrowia uległy znacznemu pogorszeniu.

Wzrósł obwód pasa, ciśnienie krwi a także pogorszyły się parametry biochemiczne krwi ( wzrosło stężenie trójglicerydów, cholesterolu i glukozy)1.

Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Wiemy że żywność bg może być żywnością śmieciową. Na to zwracałam uwagę wielokrotnie. Kiedy pokazujecie kolejne śmieciowe produkty bg zapełniające półki Żabek, Małpek jestem pewna, że nie analizujecie pełnego składu skupiając się tylko na informacji o glutenie. A tymczasem umyka informacja o  dodatkach, które zmieniają ten produkt w szkodliwy śmieć.

Ponieważ mąka bg to często skrobia zmieszana z białkami zbóż bg – musimy zadbać o błonnik.

Jego średnie dziennie spożycie dla osób dorosłych to 35-40 g.

Zobaczmy 15 najlepszych źródeł błonnika bg.

Produkt Ile gramów musimy spożyć żeby dostarczyć 30 g błonnika Ile gramów musimy spożyć żeby dostarczyć 15 g  błonnika
Siemie lniane 110 55
Makaron sojowy 152 76
Mąka sojowa pełnotłusta 171 85
Nasiona amarantusa 188 94
Fasola Mung 190 95
Fasola biała, nasiona suche 190 95
Groch, nasiona suche 200 100
Ciecierzyca, nasiona suche 200 100
Popping z nasion amarantusa 214 107
Mąka z nasion amarantusa 220 110
Płatki z nasion amarantusa 221 110,5
Fasola adzuki, nasiona suche 230 115
Figi suszone 233 116,5
Quinoa red (komosa ryżowa czerwona) 240 120
Owoce suszone 290 145

1.Aliment Pharmacol Ther. 2015 Feb;41(4):352-9. doi: 10.1111/apt.13062. Epub 2015 Jan 8

autyzm chudnięcie depresja epigenom epigenetyka dieta dydpepsja foliany FTO genetyka genom gluten indywidualizacja jelita kwas foliowy mikroflora  MTHFR neurodegeneracyjne nowotwory nutrigenetyka  nutrigenomika odchudzanie  rak  SIBO sportowiec żywienie