Czym się kierować przy zakupie probiotyku? Jak kupić ten dobry? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18495
post-template-default,single,single-post,postid-18495,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czym się kierować przy zakupie probiotyku? Jak kupić ten dobry?

Czym się kierować przy zakupie probiotyku? Jak kupić ten dobry?

Probiotyki to żywe bakterie mające poprawić funkcjonowanie naszych bakterii jelitowych. Ich zadaniem jest „przebudzenie się „ w końcowym odcinku  jelita i zrobienie dobrej roboty. Słowem, probiotyki mają nam służyć do poprawy zaburzonej ( np. chorobą) mikrobioty.

Na rynku probiotycznym robi się „gęsto” od produktów które czasem ( a nawet częściej niż czasem) nie spełniają podstawowych norm jakości. Czym kierować się w zakupie? Jak kupić dobry probiotyk i czy probiotyk faktycznie jest pomocny na wszystko.

1.Probiotyk musi być dobrze opisany co oznacza, że musi być podana nazwa szczepu bakterii którą chcemy zastosować. Proszę zobaczyć poniższy przykład. Znaleźliśmy w intrenecie preparat zawierający Lactobacillus rhamnosus, cena jest atrakcyjna. Kupować czy nie? Odpowiedz brzmi nie!!!

Dlaczego? Powód jest prosty – w opisie brakuje nazwy szczepu. Powinno być Lactobacillus rhamnosus do tego musi być podana  nazwa szczepu czyli np. GG. Producent powinien zadbać także  o to by podana była nazwa i numer zbioru, w którym jest przechowywany szczep.  I tak dla naszego Lactobacillus rhamnosus GG – jeśli preparat jest dobrej jakości producent poda  nazwę zbioru –  ATCC 53103. Pod tą nazwą przechowywany jest szczep wzorcowy w specjalnych laboratoriach. Np. oznaczenie ATCC 55103 ma nam pokazać, że  szczep jest przechowywany w American Type Culture Collection pod numerem 55103.  Dla nas to gwarancja jakości bakterii czyli tego, że bakterie zostały dobrze przebadane i producent gwarantuje nam że preparat nie zawiera szkodliwych komponentów, w szczególności żadnego ze znanych genów oporności na antybiotyki. Nazwa handlowa preparatu brzmi LGG .

2.Probiotyk powinien  mieć podaną  liczbę żywych kolonii bakteryjnych pod koniec przydatności do spożycia oraz dawkowanie probiotyku.

3. Działanie i właściwości probiotyków są w znacznej mierze szczepozależne. Konkretne rekomendacje są podane właśnie dla określonych szczepów a nie dla gatunku. Dlatego kupienie pierwszego lepszego preparatu bez nazwy szczepu nie ma sensu.

Dam przykład jednym ze szczepów rekomendowanych dla zespołu jelita drażliwego u dorosłych jest Lactobacillus plantarum 299 v. Popatrzmy na tę nazwę Lactobacillus plantarum (nazwa gatunku)  299v( nazwa szczepu) DSM 9843 ( nazwa zbioru – DSM – Deutsche Sammlung von Mikroorganismen und Zellkulturen)

U dzieci rekomendacja dla zespołu jelita drażliwego obejmuje stosowanie Lactobacillus rhamnosus GG( opisaliśmy powyżej jak kupić dobry szczep)!

4.Znaczenie ma dawka podanego probiotyku – choć na razie  rekomendacje nie są zbyt rozbudowane. Podam przykład jednym  z probiotyków  pomocnych w zapobieganiu biegunce związanej ze stosowaniem antybiotyków jest Sacharomyces. boulardii. S. boulardii to przykład probiotycznego grzyba Jako jeden z najbardziej znanych probiotyków. S. boulardii nie ma podanej nazwy szczepu (ale już nazwę i numer zbioru, w którym jest przechowywany szczep wzorcowy tak). Dla S. boulardii jet to CNCM I-745.

Rekomendowana dawka dla dzieci to  0,2–1 g/dzień  (u dzieci najczęściej 0,5 g/dzień)  u dorosłych osób z biegunką to 1 g/dzień.

5.Probiotyk nie musi być wieloszczepowy żeby był dobry! Często pacjentom wydaje się, że probiotyk z racji mnogości szczepów jest lepszy od jednoszczepowego lub wielogatunkowego A to nieprawda ! Czasem szczepy lub gatunki współpracują ze sobą żeby efekt był lepszy ( synergistyczny)  ale czasami efekt może być antagonistyczny – czyli mikroorganizmy zamiast współpracować, konkurują ze sobą. A to nie daje dobrych rezultatów.

6.Probiotyk musi być odporny na temperaturę i wilgotność otoczenia. Probiotyk musi też przeżyć pasaż przez przewód pokarmowy – a tu warunki nie są łatwe. Po połknięciu  probiotyki są poddawane działaniu soku żołądkowego ( skrajnie trudne warunki) i enzymów trawiennych. Przeżywalność większości probiotyków ulega redukcji wraz z pasażem przez przewód a to oczywiście osłabia efekt działania probiotyku. Rozwiązaniem jest metoda jest mikroenkapsulacji, która chroni zamknięte w środku bakterie przed działaniem czynników zewnętrznych. Producenci dbający o jakość produktu sięgają po tę metodę produkcji.

7.Postać probiotyku  trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nieliczne probiotyki są zarejestrowane jako produkt leczniczy. Większość to suplementy diety lub dietetyczne środki spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego. Produkcja probiotyku o statusie produktu leczniczego jest ściśle nadzorowana a suplementu diety…nie

8.Probiotyczne bakterie z jogurtu to nie probiotyk tylko żywność funkcjonalna. Nie można więc traktować jej jako probiotyk. Ale np. gatunek  LACTOBACILLUS HELVETICUS ROSELL®-52 został wyizolowany z mleka. Ale zamknięty w kapsułkę ….A to robi różnicę.

Lit. Szajewska H.: Probiotyki – aktualny stan wiedzy i zalecenia dla praktyki klinicznej. Med. Prakt., 2017; 7-8: 19–37

Photo by Christiann Koepke