Można kupić białą, gorzką, mleczną, nadziewaną, z bakaliami, w tabliczkach lub bombonierkach… Mowa oczywiście o czekoladzie! Tak, dzisiaj przypada Dzień Czekolady! Jakie dobra niesie za sobą czekolada? Po którą można sięgnąć? I dlaczego mimo wszystko należy jeść ją z umiarem? Poniżej słów kilka na temat tego lubianego przez niemal każdego słodkiego przysmaku.Choć czekoladę wynaleźli Olmekowie 400 lat przed Chrystusem Europejczycy poznali jej smak dopiero w XVI wieku. W 1847 r. Joseph Storrs Fry wynalazł pierwszą w Anglii czekoladę w tabliczkach, a w ślad za nim podążyli bracia Cadbury.
Przyjemne uczucia, jakie wzbudza czekolada zawdzięcza jej właściwościom fizycznym. Naukowcy z Cardiff University uważają, że to wysoka zawartość stearynianów w maśle kakaowym (głównym składniku czekolady) odpowiada za konsystencję czekolady i jej rozpływanie się. Masło kakaowe zawiera ok. 30 – 37 % stearynianów w całkowitej masie tłuszczu. To właśnie powoduje, że czekolada w temperaturze pokojowej jest twarda, a w trakcie jedzenia, gdy ogrzewane w ustach tłuszcze topnieją możemy odczuwać znany wszystkim efekt rozpływania się.Czekolada zaliczana jest do afrodyzjaków. Dlaczego? Teorię tę próbuje tłumaczyć fakt, że w czekoladzie znaleźć można związki takie jak tryptofan (który w mózgu ulega przekształceniu do serotoniny – neuroprzekaźnika powodującego uczucie ekstazy), czy fenyloalanina (wzmaga uczucie kuszenia, przyjemności) – ale w rzeczywistości ich zawartość jest zbyt niska by wywołać opisane powyżej efekty. Ale… w czekoladzie występuje również teobromina – ta w połączeniu np. z kofeiną, może właśnie odpowiadać za charakterystyczne wrażenie lekkiego oszołomienia w trakcie jedzenia czekolady.

Jakie zalety niesie jedzenie czekolady?
– kakao stanowi bogate źródło flawonoidów – literatura donosi, że jest ich w kakao więcej nawet niż w zielonej herbacie i winie ALE…. Znacznie więcej flawonoidów jest w czekoladzie ciemnej, gorzkiej niż w mlecznej.
– jest źródłem teobrominy i kofeiny – związki te pobudzają centralny układ nerwowy, czy mięśnie gładkie.
– miazga kakaowca stanowi źródło ważnych związków mineralnych: potasu, fosforu, cynku, żelaza, czy magnezu!
– badania prowadzone w Holandii donoszą, że spożywanie ciemnej czekolady wpływa na obniżenie ciśnienia.
ALE!
– czekolada może być jednym z alergenów u dzieci,
– tabliczka czekolady (100 g) to około 550 kcal!
– w 100 g czekolady (gorzkiej) jest około 30 g! tłuszczu ogółem!

Którą wybrać?
– zawsze należy sprawdzać na etykiecie zawartość miazgi kakaowej – im więcej miazgi kakaowej deklaruje producent tym lepiej!
– zdrowszym wyborem jest czekolada gorzka
– mimo, że wiele osób mając do wyboru czekoladę białą i ciemną woli tę pierwszą to ODRADZAMY -> czekolada biała nie zawiera miazgi kakaowej, a jedynie tłuszcz kakaowy! (ale jest taka dobraaaaa przypis ES)
– Czekolada mleczna – w jej składzie musi znajdować się minimum 14% mleka.
– ĆWICZMY SILNĄ WOLĘ – w związku z tym, że czekolada jest bardzooooo kaloryczna należy spożywać ją z rozwagą

A na koniec chciałabym przytoczyć słowa Forresta Gumpa:
„Życie jest jak pudełko czekoladek… Nigdy nie wiesz, co Ci się trafi”

Źródła:
http://www.scienceinschool.org/node/288
Latif R. „Chocolate/cocoa and human health: a review” Neth J Med. 2013 Mar;71(2):63-8.
autyzm chudnięcie depresja epigenom epigenetyka dieta dydpepsja foliany FTO genetyka genom gluten indywidualizacja jelita kwas foliowy mikroflora  MTHFR neurodegeneracyjne nowotwory nutrigenetyka  nutrigenomika odchudzanie  rak  SIBO sportowiec żywienie