Często słyszę to pytanie w swoim gabinecie. Olej lniany jest „nasz” i jest tani w odróżnieniu od ryb, które pływają w coraz bardziej skażonych akwenach. Tłuszcze rybie nie są cudownym środkiem na wszystko ale mają udowodnione działanie prozdrowotne. Zastanawialiście się czy można olej lniany stosować zamiast tłuszczu z ryb? W końcu obydwa są bagatym źródłem kwasów tłuszczowych omega -3

Niestety nie. Olej lniany ma stosunkowo niewielką wartość  w prewencji i leczeniu chorób naczyniowych.

Choć, wydawało się, że olej lniany może być bardzo użyteczny  z powodu wysokiej zawartości kwasu alfa linolenowego (ALA, n-3)  ulegającemu przekształceniu w naszym organzimie do długołańcuchowych i wielonienasyconych kwasów z rodziny n-3: eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA).

To dawało nadzieję, że będzie mógł przejąć funkcję tłuszczy rybich. Jednak w 2011 roku wykazano, że konwersja ALA do EPA i DHA u człowieka nie jest wydajna i nie można traktować oleju lnianego jako dobrego źródła tych cennych kwasów tłuszczowych.

WNIOSEK – olej lniany nie zastąpi olei rybich w diecie.

Czy ten olej jest zdrowy? Tak – efektywnie obniża stężenie adhezyn we krwi (zmniejsza stężenie E – selektyny, reguluje profil lipidowy obniżając stężenie LDL, trójglicerydów ale niestety także HDL (co oczywiście nie można uznac za działanie korzystne).

U nosicieli wariantu genu APOA 1 jego duża podaż w diecie może mieć działanie bardzo niekorzystne.

Należy także przypomnieć że olej lniany musi być stosowany na surowo, a sam olej żeby zachował swoją wartość musi być przechowywany w specyficznych warunkach.

 

Zródła:

Br J Nutr. 2011, 105: 417-427. 10.1017/S0007114510003697

Trials. 2014;15:136. doi: 10.1186/1745-6215-15-136.

autyzm chudnięcie depresja epigenom epigenetyka dieta dydpepsja foliany FTO genetyka genom gluten indywidualizacja jelita kwas foliowy mikroflora  MTHFR neurodegeneracyjne nowotwory nutrigenetyka  nutrigenomika odchudzanie  rak  SIBO sportowiec żywienie