Czy jedzenie owsianki pomaga obniżyć stężenie cholesterolu? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18917
post-template-default,single,single-post,postid-18917,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czy jedzenie owsianki pomaga obniżyć stężenie cholesterolu?

Czy jedzenie owsianki pomaga obniżyć stężenie cholesterolu?

Najnowsze badania naukowe pokazują, że spożywanie produktów bogatych w nieprzetworzony owies działa protekcyjnie w wielu schorzeniach cywilizacyjnych, m.in. chorobach układu krążenia, cukrzycy typu drugiego oraz otyłości.

Spożywanie owsa ma również pozytywny wpływ na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi. Za efekt ten w głównie mierze odpowiada duża ilość β-glukanów. Związki te należą do rodziny polisacharydów i stanowią jedną ze składowych błonnika. Można jest spotkać w grzybach, drożdżach oraz niektórych zbożach, w tym w owsie. Badania, które ukazały się w prestiżowym żywieniowym czasopiśmie pod koniec 2014 roku, zwracają uwagę na dodatkowe walory żywieniowe owsa, czyli specyficzny skład białek i lipidów, który może wzmagać efekt obniżenia cholesterolu. Na rynku suplementów diety jest wiele produktów zawierających β-glukany, pochodzące z owsa lub jęczmienia. Preparaty te mają pomóc w obniżeniu stężenia cholesterolu. W świetle najnowszych badań wydaje się, że nie tylko samo stężenie β-glukanów, ale również unikalne białka, sterydy roślinne, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe czy witamina E mają istotny wpływ na unormowanie stężenia cholesterolu oraz zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych.

Źródło: Guo LTong LTLiu LZhong KQiu JZhou S. The cholesterol-lowering effects of oat varieties based on their difference in the composition of proteins and lipids. Lipids Health Dis. 2014 Dec 5;13:182.

Autor: Dominika Maciejewska

fot. by H. Zell (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons