Czy istnieje związek między jedzeniem jogurtu i błonnika pokarmowego a rakiem płuc? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18463
post-template-default,single,single-post,postid-18463,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czy istnieje związek między jedzeniem jogurtu i błonnika pokarmowego a rakiem płuc?

Czy istnieje związek między jedzeniem jogurtu i błonnika pokarmowego a rakiem płuc?

W przerwie między konferencjami mam dla Was prawdziwą bombę – artykuł z JAMA, który pokazuje że warto sięgać regularnie po  naturalne, uczciwie zrobione jogurty. I po  produkty wysoko błonnikowe. Ale mam na myśli  jogurty nie te komercyjne, tylko te zwykłe ukiszone za pomocą zdefiniowanych szczepów, bez dodatków ulepszaczy, emulgatorów, barwników itd. A błonnik – nie z płatków komercyjnych pełnych dodanych smaków, konserwantów, witamin itd. Tylko zwykłe jak najmniej przetworzone płatki czy ziarna, orzechy lub warzywa i owoce

O tym że jogurty są zdrowe wiedzieli ludzie od tysiącleci. Wiedział też llia Mietcznikow przepisując  jogurt swoim pacjentom w 1908 roku jako terapie wspomagającą leczenie  melancholii.

Uczciwie zrobiony – to prawdziwa bomba probiotycznych bakterii które robią dla nas wspaniałą robotę. Cały czas trwają badania zastosowania baketrii jogurtowych w terapii depresji ostatnie prace pokazały że codziennie zjadnie 100 g jogurtu probiotycznego zawierającego dwa szczepy Lactobacillus acidophilus LA5 i Bifidobacterium lactis BB12  ( zawartość bakterii min. 1 × 107 CFU) spowodowało podobną poprawę nastroju (redukcję intensywności odczuwania lęku, depresji i stresu) jak stosowanie wielogatunkowej kapsułki probiotycznej zawierającej siedem bakterii probiotycznych (Lactobacillus casei, L. acidophilus, L. rhamnosus, L. bulgaricus, Bifidobacterium breve, B. longum, Streptococcus. thermophilus + fruktooligosacharyd i laktoza jako substancje nośnikowe).

Błonnik pokarmowy natomiast pobudza rozrost bakterii jelitowych będąc dla nich super cennym pokarmem ( prebiotykiem).

Mam przed sobą artykuł z biblii naukowców, którzy zajmują się  badaniami dużych grup ludzi ( kohort).  Artykuł opisuje wyniki obserwacji gigantycznej grupy osób 1445850 dorosłych (627988 mężczyzn o średnim wieku  57,9 lat lat i 817862 kobiet o średnim wieku 54,8 lat. Badania przeprowadzono w wielu krajach Europy i Azji oraz w USA.

Celem badania była odpowiedz na pytanie czy osoby które regularnie jedzą jogurty i błonnik mają mniejsze ryzyko rozwoju raka płuc. Oczywiście powiązano te badania z oceną stylu życia oraz z innymi czynnikami dietetycznymi. Obserwację prowadzono 2 lata ( od 2017-2019 roku) notując ile osób w tej grupie zachoruje na raka płuc ( gruczolakoraka, rak płaskonabłonkowego i rak drobnokomórkowego).

Jakie uzyskano wyniki ?

 Zarówno spożycie błonnika, jak i jogurtu zmniejszało ryzyko raka płuc ( po skorygowaniu o status i liczbę lat palenia i inne czynniki ryzyka raka płuc) – współczynnik ryzyka był mniejszy od jedności i wyniósł  0,83 (95% CI, 0,76-0,91). Okazuje się że także samo zjadanie błonnika ( bez jogurtu) odgrywa rolę zapobiegawczą – tu współczynnik ryzyka oszacowano na  0,81 (95% CI, 0,76-0,87) dla osób jedzących dużo błonnika ale bez jogurtu . Protekcyjny związek jedzenia błonnika lub  jogurtu z rakiem płuc był najbardziej widoczny u osób nigdy nie palących! Te osoby były najbardziej chronione.

Ale najważniejsze na koniec – osoby które jadły najwięcej i najbardziej systematycznie jogurt i do tego jadły najwięcej produktów dostarczających błonnik mają ponad 30% mniejsze ryzyko raka płuc niż osoby które jedzą bardzo mało błonnika i jogurtu. Co wskazuje że to połącznie – jogurt i błonnik jest bardziej chroniące przed rakiem płuca niż zjadanie osobno jogurtu ( bez błonnika) i błonnika ( bez jogurtu)

Jaki wniosek?

Dzić kończę pobyt w hotelu Gołebiewski w Karpaczu – jest znany z bardzo obfitej typowo bogatej kuchnii. Można jeść do woli a potraw nie brakuje. Co ja wybieram na śniadanie- zawsze fasolę, ryby i sałatę i na koniec orzechy, ziarna z jogurtem.

Ci co wiedzą żyją dłużej ! Po prostu…

 

PMID: 31647500 DOI: 10.1001 / jamaoncol.2019.4107

Int. J. Food Sci. Nutr. 70, 1–19 (2019).