Czy doczekamy się uniemożliwienia gorszącej praktyki sponsorowania „walki z otyłością” przez koncerny spożywcze przyczyniające się do niej?
18304
post-template-default,single,single-post,postid-18304,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.5.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-28.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czy doczekamy się uniemożliwienia gorszącej praktyki sponsorowania „walki z otyłością” przez koncerny spożywcze przyczyniające się do niej?

Czy doczekamy się uniemożliwienia gorszącej praktyki sponsorowania „walki z otyłością” przez koncerny spożywcze przyczyniające się do niej?

Parę „gorzkich” słów o filantropii koncernów produkujących napoje gazowane.

Ograniczenie spożycia napojów gazowanych mogłoby mieć kardynalne znaczenie dla zahamowania progresji otyłości. Banał prawda? Niby każdy to wie,  problem w tym że nadal trudno udowodnić istnienie bezpośredniego przełożenia między konsumpcją takich napojów a otyłością. Jest to tym trudniejsze, że firmy produkujące napoje gazowane bardzo chętnie sponsorują i wspierają  konferencje i debaty związane z tematem otyłości i zdrowia publicznego. Szlachetny gest można by powiedzieć. Nic bardziej mylnego!  W tym czasie, mając nałożone „kostiumy filantropijne” koncerny skutecznie blokują projekty ustaw mających na celu poprawę odżywiania. Tak się dzieje w Ameryce. A w Polsce? W Polsce nawet do głowy nikomu nie przyszło żeby się tym gorszyć. A tym bardziej żeby badać ten proceder

Z ogromną radością czytam pracę „Sponsorship of National Health Organizations by Two Major Soda Companie”, która w rzeczowy sposób pokazuje sposoby jakimi korporacje „radzą” sobie z coraz bardziej nieprzyjaznym dla nich otoczeniem. Czy można oskarżać o promowanie otyłości firmy, które aktywnie wspierają organizacje promujące zdrowy styl życia ?

Taka taktyka okazał się być bardzo skuteczna . W kostiumach „dobrodziejów „wspierających kolejne debaty na rzecz zdrowego stylu życia koncerny skutecznie zablokowały tworzenie prawa walczącego o zdrowie konsumentów.

Autorzy badania przeszukali bazy danych i  zapisy działalności filantropijnej korporacyjnej , a także   wydatki lobbingowe  na rzecz ustawodawstwa w dziedzinie zdrowia publicznego. Szukali powiązań miedzy korporacjami a sektorem zdrowia publicznego w Stanach Zjednoczonych w okresie 2011-2015.

Okazało że ze spółki Coca-Cola Company i PepsiCo od 2011 do 2015 roku zasponsorowały  łącznie 96 krajowych organizacji ochrony zdrowia, w tym wiele instytucji zdrowia publicznego, zajmujących się misją walki z epidemią otyłości. W czasie trwania badania, Coca-Cola Company i PepsiCo lobbowało przeciwko 29 projektom ustaw  mających na celu zmniejszenie zużycia napojów gazowanych lub poprawić odżywianie.

Wniosek autorów

sponsorowanie organizacji medycznych i towarzystw mających zwalczać otyłość przez dwie największe spółki produkujące napoje gazowane  Jest zaskakująco wszechobecne. Lista Towarzystw które korzystały z wsparcia firm jest bardzo duża i obejmuje najważniejsze towarzystwa związane z promowaniem zdrowia np. American Diabetes Association (AD), Juvenile Diabetes Research Foundation (JDRF) American Academy of Pediatrics (AAP) American College of Cardiology (ACC) American College of Sports Medicine (ACSM), Academy of Nutrition and Dietetics (AN) . W sumie 96 prestiżowych organizacji.

Koncerny lobbowały przeciwko interwencji publicznej ochrony zdrowia w 97% przypadków, podważając szczere zaangażowanie na rzecz poprawy zdrowia obywateli. Akceptując finansowanie płynące od koncernów organizacje zdrowotne „przechodzą „ na tą stronę która ogranicza a nie wspiera walkę z otyłością. W tym ujęciu towarzystwa stają się punktem w realizowanych z żelazną konsekwencją planach marketingowych korporacji.

Słowo komentarza- ta praca ukazała się przed chwilą w American Journal of Preventive Medicine.

Jest przygnębiająca, ale mylą się Państwo jeśli myśląc, że takiego typu praktyki ograniczają się tylko do USA. To powszechny i gorszący (wiele osób) zwyczaj także na polskich zjazdach gdzie mówimy o otyłości w nachalnych reklamach napojów gazowanych o zmniejszonej ilości kalorii.

D.Aaron, M/Siegel Sponsorship of National Health Organizations by Two Major Soda Companies  Am J Prev Med 2016; on line

on line source  http://www.ajpmonline.org/article/S0749-3797(16)30331-2/pdf