Czy dieta sportowca zawiera wystarczającą ilość magnezu? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19997
post-template-default,single,single-post,postid-19997,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czy dieta sportowca zawiera wystarczającą ilość magnezu?

Czy dieta sportowca zawiera wystarczającą ilość magnezu?

Dzisiejszy wpis przedstawia badania grupy naukowców z Gdańska, którzy postanowili sprawdzić, czy polscy sportowcy dostarczają wystarczającą ilość magnezu w diecie, czy też powinni go suplementować?

Magnez jest jednym z ważniejszych metali w naszym organizmie. Jego dwuwartościowy kation bierze udział w procesie skurczu i rozkurczu mięśni (jest antagonistą wapnia) oraz reguluje równowagę kwasowo-zasadową, pomagając nam w walce z zakwaszeniem. Magnez stanowi aktywator ponad 300 ludzkich enzymów, bierze udział w przewodnictwie nerwowym, stanowi budulec kości i odgrywa ważna rolę w termoregulacji. Z tych powodów na rynku produktów farmaceutycznych można spotkać wiele suplementów, które pozwolą uzupełnić brak magnezu w diecie. Czy w takim razie osoby z dopasowaną i dobrze zbilansowaną dietą powinny suplementować ten pierwiastek? Pytanie to może szczególnie nurtować sportowców, dla których prawidłowe funkcjonowanie mięsni odgrywa pierwszorzędną rolę. Naukowcy z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego postanowili zbadać zawartość magnezu w 74 całodziennych racjach pokarmowych sportowców wyczynowych. Okazało się, że zarówno w porcjach żywnościowych kobiet, jak i mężczyzn, ilość magnezu była niewystarczająca, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie przeciętnej osoby dorosłej, nie wykonującej intensywnych treningów. Badacze podkreślają, że sportowcy są grupą, której zapotrzebowanie na magnez jest zdecydowanie większe. Podczas wysiłku fizycznego mamy do czynienia z dużymi stratami magnezu, związanymi ucieczką tego kationu z potem. Wydaje się wiec, że odpowiednia suplementacja tego pierwiastka stanowi kluczowy element codziennej diety sportowca.

Źródło: Jakub Czaja et al. Ocena suplementacji magnezem i witaminą B6 przez polskich sportowców wyczynowych. ROCZN. PZH 2011, 62, Nr 4, 413 – 418.

Autor: Zespół Dietetica