Czy dieta ketogenna zakwasza organizm sportowca? - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19822
post-template-default,single,single-post,postid-19822,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Czy dieta ketogenna zakwasza organizm sportowca?

Czy dieta ketogenna zakwasza organizm sportowca?

Jednym z potencjalnie negatywnych skutków stosowania diety wysokotłuszczowej (ketogennej) w sporcie  jest zwiększone  ryzyko zakwaszenia (negatywnego wpływu na równowagę kwasowo zasadową).  Obawy były spowodowane wcześniejszymi wynikami badań, w których wykazano zmiany pH, zawartości wodorowęglanów (HCO3-) oraz kwasu mlekowego (La-) u sportowców na diecie ketogennej  już w niewielkim czasie po jej wdrożeniu . Do tej pory brakowało badań, które wykazałaby  w jaki sposób dieta ketogenna wpływa na parametry buforowania krwi i pH po dłuższym czasie jej stosowania. Do teraz, bowiem mamy świeże wyniki badan zespołu australijskiego w którym badano biegaczy trenujących biegi zawodowo.

Biegaczy  podzielono na 3 podgrupy stosujące przez 21 dni: dietę ketogenną (LCHF) o bardzo niskiej zawartości glukozy; druga grupa  czasowo włączanych węglowodanów  (PCHO). Trzecią grupa byli zawodnicy  stosujący dietę o wysokiej zawartości węglowodanów (HCHO) . W tych grupach przed i po treningu oznaczano: wodorowęglany (HCO3-) kwas mlekowy (La -) i pH.

Uzyskane wyniki wskazują, że u tej rangi sportowców dieta w niewielkim stopniu wpływała na stan równowagi  kwasowo zasadowej.

Autorzy wnioskują że zdecydowany wpływ na funkcjonowanie układów buforowych u tych osób miały   wcześniejsze treningi które zdecydowanie wpłynęły na zwiększoną zdolność buforowania lub działanie układów oddechowego oraz nerek.  Reasumując u sportowców wyczynowych to trening ma decydujący wpływ  na regulację statusu kwasowo-zasadowego. Dieta (przynajmniej w okresie 21 dni) nie miała żadnego znaczenia.

źródło: Nutrients 2018, 10, 236; doi:10.3390/nu10020236

autor wpisu: Ewa Stachowska