Ciężko trenujesz i przestałeś spać ? No to masz spory problem! - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
19867
post-template-default,single,single-post,postid-19867,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Ciężko trenujesz i przestałeś spać ? No to masz spory problem!

Ciężko trenujesz i przestałeś spać ? No to masz spory problem!

Sytuacja z dzisiejszego finału WOŚPu.

Ankietuję młodego chłopaka, który przyznał że  jeszcze parę miesięcy temu  wyglądał zupełnie inaczej. Miał sporą nadwagę. Teraz – dobra sylwetka, niezła świadomość żywieniowa ale….. nadal STARY obraz ciała w głowie.  Strach (przed przeszłością) spowodował,  że chłopak narzucił sobie  ostry plan treningowy.

Jakiś czas temu pojawiły się  pierwsze poważne  symptomy  dysfunkcji organizmu: zawroty głowy, zmęczenie, suchość śluzówek, bolesne skurcze. Wszystkie te objawy zostały przez Niego zlekceważone!

Do tego, od ponad miesiąca dołączyła się bezsenność.

 

Dlaczego u przyczyny  bezsenności naszego bohatera trzeba szukać koryzolu?  Dlatego że bardzo duży wysiłek fizyczny, np. ostry trening jest wręcz  boosterem kortyzolu. Co wiemy o kortyzolu i bezsenności?

Hiperkoryzolemia zaburza rytm czuwania  organizmu (wpływając na zmianę pracy zegarów biologicznych)

Hiperkoryzolemia sprzyja  nadmiernemu wydzielaniu  katecholamin (adrenaliny, noradrenaliny, dopaminy). A to także  prowadzi do zaburzeń snu.  Katecholaminy są swoistym sygnałem  „rozrusznikowym” , dlatego w sytuacji ich nadprodukcji,   w krążeniu cały czas włączoną funkcje „ na przód” co bardzo utrudnia  włączenie funkcji „zwolnij” .

Hormonem, który może zmniejszyć produkcję i wydzielanie kortyzolu jest melatonina ( hormon produkowany przez szyszynkę). Jednak w sytuacji dużego wyrzutu kortyzolu naturalny rytm wydzielania melatoniny ulega zburzeniu.

Dlaczego chłopak nie śpi od miesiąca?

Bo do ostatniego treningu (wieczornego) wprowadził mocne kawę przed treningiem i lekkie „ładowanie” węglowodanami przed snem. To „dobiło” rozchwiany cykl dobowy kortyzolu i melatoniny. Koefina zwiększa wyrzut kortyzolu, węglowdany go zaburzają

Co powinien zjeść?

Produkty zawierające aminokwasy rozgałęzione + dobry nieutleniający się tłuszcz bogaty witaminę E

co to może być : np. awokado z fermentowym jogurtem (dobrze toleruje) lub mięsem (np. indyk)

Warto poczytać PLOS one 2013, 12, 8, e62780

Sleep 2011, 34 (2), 225-233.