Chcesz mieś zdrowe serce? Uważaj na suplementy. Większość nie działa albo działa tak sobie. - Dietetyk Szczecin - Dietetica - Move Your Genes
18555
post-template-default,single,single-post,postid-18555,single-format-standard,bridge-core-2.0.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-19.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-17645

Chcesz mieś zdrowe serce? Uważaj na suplementy. Większość nie działa albo działa tak sobie.

Chcesz mieś zdrowe serce? Uważaj na suplementy. Większość nie działa albo działa tak sobie.

Takie są wnioski płynące z metaanalizy opublikowanej przed paru tygodniami na łamach Journal of American College of Cardiology .

Autorzy analizowali publikacje oraz wyniki metaanaliz opublikowanych w okresie między  2012  a  2017. Warunkiem było to że prace dotyczyły wyłącznie badań z udziałem ludzi oraz tego czy suplementacja witaminami i minerałami o charakterze antyoksydacyjnym przyczyniła się do  zmniejszeniu ryzyka śmierci wśród stosujących je osób .

Wyniki? Raczej mało zachęcające.

Autorzy wykorzystali do badań artykuły opublikowane w  Bibliotece Cochrane, MEDLINE i PubMed,. Do wyszukiwania użyto terminów  “Suplementy diety lub suplementy *” i “choroba układu krążenia lub zawał mięśnia sercowego lub udar mózgu” śmierć lub śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych lub śmiertelność z dowolnej przyczyny, śmierć lub śmierć z powodu raka lub śmiertelność z powodu raka.

Z początkowej dużej ilości znalezionych rekordów (w liczbie 1,496 ) odrzucono większość na 2 etapach ewaluacji i finalnie analizowano 179 prac.

Jakie suplementy analizowano?

Pojedyńcze witaminy: A, B1, B2, B3 (niacyna),B6, B9 (kwas foliowy), C, D i E, a także b-karoten,

wapń, żelazo, cynk, magnez i selen.

Multiwitaminy: rozumiane  jako preparaty zawierające w kapsułce  większość witamin i minerałów a nie kilka wybranych. Do analiz włączono także mieszaniny  witamin z grupy B (połączenie 2 lub więcej  następujących: B6, B9 [kwas foliowy] i B12) i mieszaniny antyutleniaczy (połączenie 2 lub więcej  następujących: witamin A, C, E, b-karoten, selen, cynk) .

Jakie uzyskano wyniki?

Z 4 najczęściej stosowanych pojedynczych suplementów (multiwitaminy, witamina D, wapń i witamina C) żadne nie miało znaczącego wpływu na wyniki sercowo-naczyniowe.Ponadto żaden z preparatów nie miał wpływu na śmiertelność z jakiejkolwiek przyczyny.

Niestety nawet witamina D ( jako suplement) nie obroniła swojej pozycji – nie było żadnej znacznej różnicy w ilości zgonów między osobami, które tę witaminę stosowały w stosunku do osób jej nie suplementujących!

A jednak foliany!
Kwas foliowy okazał się być suplementem,  który zmniejszał ryzyko udaru (RR: 0,80; p =0,003) w 2 z 7 analizowanych badań . Autorzy przyznają , że na ten wynik wpływ mogły mieć zarówno różnice metodologiczne (poszczególnych badań) jak i heterogenność badanych grup ludzkich  ( duża liczba badań z Chin). Dlatego  całkowita metaanaliza z 7 badań wykazała większe korzyści płynące ze  stosowania kwasu foliowego  w redukcji choroby wieńcowo naczyniowej ( RR: 0,83;p = 0,002)  (choć te korzyści mogą być największe w populacji chińskiej).
Witaminy z grupy B działają!
Witaminy z grupy B zmniejszały ryzyko udaru w 9 z 12 badań ujętych  w metaanalizie (RR: 0,90; p =0,04).
Co z niacyną, stosowaną przez wiele osób z chorobą wieńcową ?
Niacyna (kwas nikotynowy), stosowana w dawkach (1 do 3 g / dzień) razem ze statynami  zwiększa ryzyko śmiertelności z wszystkich przyczyn o 10% (p = 0,05).
Mieszaniny antyoksydantów – nigdy nie w tabletce!
Wyniki są miażdżące – analizowane mieszaniny nie miały wpływu na śmiertelność osób z chorobą wieńcową natomiast zwiększały wzrost śmiertelności z wszystkich przyczyn!!!
Czego się dowiedzieliśmy ?
Dane płynące z metaanalizy pokazują że część popularnych suplementów (takich jak multiwitaminy, witamina D, wapń i witamina C) nie wykazuje żadnych  stałych korzyści w zapobieganiu CVD  zawałowi mięśnia sercowego lub udaru. Ich stosowanie nie jest też  powiązane ze zmniejszeniem śmiertelności z przyczyn ogólnych wśród stosujących je osób.
Sam kwas foliowy i witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, B6 i B12 zmniejszyły ilość osób przechodzących udar.
Przewraca nam się świat?
 Niekoniecznie  – autorzy sami wykazują słabe strony tego badania. Należy  do nich brak uwzględnienia w uzyskanych wynikach różnic w stylu życia i stosowanej diety.
A ta – jeśli obfituje witaminy i minerały – jest uznanym czynnikiem redukcji chorób sercowo naczyniowych i zmniejszającym śmiertelność. Wniosek prosty zamiast do apteki idźmy po multiwitaminy i minerały do natury
Bowiem witaminy i minerały zawarte w warzywach i owocach: surowych, kiszonych , gotowanych, całych , rozdrobnionych, zielonych , czerwonych granatowych żółtych – DZIAŁAJĄ  
To jest prawdziwa potęga która jest w  stanie nas wzmocnić. A więc…. do zobaczenia w warzywniaku.
autor wpisu Ewa Stachowska
fot Pixabay autor Bru-nO https://pixabay.com/pl/users/Bru-nO-1161770/